Bilhistorisk Tidsskrift  28/1971    side 15

 
Hotel d'Angleterres omnibil. Tegnet i december 1915, leveret 21. september 1916 / sort/blå lak.

 

dygtigt for dyre luksusvogne. Mekaniker Gothe Olsson, der virkede hos Scania-Vabis fra 1916 til 1961 fortæller at det tog ham 14 dage at tilpasse den første knastaksel i hånden.
   Kalkulationspris for l Stk. 8 Cyl. Motor med Dynamo og Selvstarter. 
Materiale ........................... Kr. 4062,56 
Løn ................................... Kr. 1750,48 
Tid i Timer 737,8 
Omk.   .............................. Kr. 1435,08
Maskindebitering ............... Kr.   291,47
Kalkulationspris + 5 % ...... Kr. 7957,44

Kalkulation for l Stk. Chassis delvis 

 

forandret og forsynet med 8 Cyl. Motor. Materiale ........................... Kr.  550,00 
Løn .................................. Kr. 1640,00 
Tid i timer 656 
Omk. ............................... Kr. 1312,00
Maskindebitering .............. Kr.   164,00
Chassis ............................ Kr. 7450,00
Motor .............................. Kr. 7958,00
Køler ..............................  Kr. 1071,00

Kalkulationspris ................Kr.20145,00

   Karrosseri, Instrumenter, Lygter o.s.v. er ikke indbefattet. Scania-Vabis' kalkulationslister viser tidsstudier ned til mindste detalje, og denne samlede oversigt.
   Chassiset havde S.V.7 modellen som udgangspunkt, men var langt sværere dimensioneret, med motor vejede S.V.7 1200 kg, S.V.8, som den nye model meget apropos hed, vejede 1820 kg. Det betød at vægtgrænsen på 2500 kg let kunne overskrides,

og at man så måtte have stort kørekort. De fleste fik personvogns-karrosseri, lukket eller åbent, men der blev også lavet tjenestevogne med denne motor på 1,5 t lastvognschassis dog med luftgummi på baghjulene. Københavns politi fik en sådan som udrykningsvogn i 1921.
   I 1923 fik Frederiksberg Brandvæsen le- veret 2 sygevogne med V-8 motor på 1,5 t chassiser. Frederiksberg Kommunes Aars-