Bilhistorisk Tidsskrift  28/1971    side 16

  
 

beretning fortæller: „Vognens Motor har 8 Cylindre med Ventilstyring, er istand til at fremføre Køretøjet med fuld Last med Hastighed af 50 Km i Timen. Vognene blev taget i Drift i December, hvorefter Brandvæsenets Hestebestand blev formindsket fra 4 til 3 Spænd. Der er i Aarets løb afgået l, idet en Hest faldt død om ramt af et Hjærteslag den 16. Februar 1923."
   Frederiksberg Brandvæsen brugte disse vogne til sygetransport, ambulancekørsel og ildslukning. Det sidste udfra den sunde betragtning at man skulle slukke de små brande før de udviklede sig. Ved udrykning til ildløs var der foruden chaufføren og konduktøren en extinktør, der

Baghjul til lastvogn med førings arm og kædestrammer.

Gearkassen til den 8-cylindrede model i smuk finish.

skulle lede slukningsarbejdet og bruge de skumslukkere og kemiske ildslukkere der var anbragt på siden af køretøjerne. På denne måde slukkede man de fleste brande på Frederiksberg.
   I 1927 fik Frederiksberg Brandvæsen sin tredje Scania-Vabis sygevogn, den tjente som reserve for de to andre som begge det forløbne år var blevet hovedrepareret. Alene i 1927 blev der foretaget 772 udrykninger 03 i alt kørte vognene 19.042 km. „Af de anmeldte Ildebrande paa Kommunens Grund viste 18 sig at være i et Automobil. Af disse var 11 opstaaet i Karburatoren, l Brand er opstaaet ved Startning af en nylig i Benzin vasket Motor. l Brand skyldtes Varmløbning af Kar-

danbremsen, resten er uopklarede." Ved Scania-Vabis' 25 års jubilæum i 1938 stod en af disse 3 vogne stadig som reserve i beredskab.
   Så vidt vides er der ikke bevaret nogen
  

Til højre S.V.8 motoren, firmaets stolthed fra 1917. På produktionsmodellen var remmen afskærmet og indsugningsrøret ændret. På snittet herunder ses at topstykket er fast på den løse cylinder. Vandkappen er ikke helt almindelig.