Bilhistorisk Tidsskrift  28/1971    side 20

 
 

   Følgende modeller blev ført:
   CLb 1,5 havde samme motor som S.V.5, 6 og 7, 80 x 140 mm 30 hk, akselafstan- den 3550 mm.
   CLc 2 akselafstanden er 3650 mm, ellers er vognen som CLb 1,5.
   DLa 3 havde egentlig lastvognsmotor 100 x 160 mm og 45 hk, maksimalhastighed 20 kmt.
   ELa 4, 4 tons lasteevne og samme specifikationer som DLa.
   FLa 5, 135 x 160 mm, 70 hk ved 1000 opm. Akselafstand 4400 mm.
   GLa 6, Firmaets største vogn. Motor som FLa, men 6 tons lasteevne, den kørte 18 kmt og vejede 3720 kg mod CLb's 2050 kg.
   Der var mange varianter, således var flere brandbiler forsynet med en T-hoved motor med dobbelttænding på 50 hk, den hed Kl. I 1917 lavede A/S Scania-Vabis en elektrisk lastbil, i 1920 en traktor 03 i 1922 konstruerede man til Det Danske Petroleums Aktieselskab et chassis hvor kæderne var afløst af et rent kardantræk. Dette chassis blev standard for den svenske fabrik i 1924 hvor man samtidig præsenterede nye motorer med topventiler. Den danske fabrik havde andre projekter; man lavede skinnekøretøjer med førerhus i begge ender, mange vogne fik tippelad,

der blev lavet en vandvogn og flere tankbiler. Til persontransport leverede man flere omnibusser, en gik fra Bispebjerg til Søborg og Herman Møller fik 3 åbne turistbusser. Det krævede sin mand at manøvrere disse vogne, især i regn havde de faste gummiringe tendens til at kure på den våde brosten og man kunne naturligvis kun bremse på baghjulene. Videre var styretøjet af og til så stramt på de nye chassiser, at mekanikeren måtte have en læredreng til at dreje i forhjulet når man ville rundt om et hjørne. Formodentlig den eneste Scania-Vabis, der er bevaret herhjemme, er brandbilen fra Århus, der nu er en slags børneparkering på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Den har pumpeværk fra AB de Lavals Ångturbin. Stockholm og en kapacitet på 1800 minutliter, i Sverige kostede en lignende vogn i 1915 20.245 sv. kr. Brandvæsenet var i øvrigt flittige kunder hos Scania-Vabis, det gjaldt hele Skandinavien, og både ambulancer, sprøjte og stigevogne samt motorer til at drive pumpeværket i hestetrukne sprøjter.
   I alt blev der solgt mellem 150 og 200 lastbiler gennem A/S Scania-Vabis, flest i 3 og 4-tons udgaverne.
   I 1922 afhændede AB Scania-Vabis sin økonomiske interesser i det danske selskab

til en dansk koncern og fabrikken hed nu A/S Scania-Vabis & Raadvaddam. Det var i disse år firmaet blev Ford forhandler og disse mere konkurrencedygtige vogne dominerede snart salget. Senere .skilte man maskinfabrikken A/S Scania-Vabis ud og trak firmanavnet sammen til Scaniadam, begge firmaer har i dag til huse i samme bygninger hvor man startede i 1913, på Lyøvej 20, Frederiksberg.
   Jeg skylder A/S Scania-Vabis tak for adgang til deres arkiver og Frederiksberg Brandvæsen det samme. Mekaniker Göthe Olsson, der startede hos AB Scania-Vabis, kom til Benz fabrikken i Tyskland og derfra til den danske fabrik, hvor han i Ford perioden reparerede Lincoln, har givet gode råd.                             Peter Alnøe

               PÅCKARD 1939 
Lidt pladearbejde, mekanisk i fin stand, sælges på grund af pladsmangel.
         Anders Holde,
         Tulipanvej 8, 2720 Vanløse,
         GOthåb 1006 (bedst efter 17).

      HUDSON 8 COMMODORE 
sedan 1945. En ejer.
             Godsejer Petersen,
             Estrup Hovedgård,
             6650 Brørup.