Bilhistorisk Tidsskrift 28/1971 side 20 |
Følgende modeller blev ført: |
der blev lavet en vandvogn og flere tankbiler. Til persontransport leverede man flere
omnibusser, en gik fra Bispebjerg til Søborg og Herman Møller fik 3 åbne turistbusser. Det krævede sin
mand at manøvrere disse vogne, især i regn havde de faste gummiringe tendens til at kure på den våde
brosten og man kunne naturligvis kun bremse på baghjulene. Videre var styretøjet af og til så stramt på
de nye chassiser, at mekanikeren måtte have en læredreng til at dreje i forhjulet når man ville rundt om
et hjørne. Formodentlig den eneste Scania-Vabis, der er bevaret herhjemme, er brandbilen fra Århus, der nu
er en slags børneparkering på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Den har pumpeværk fra AB de Lavals
Ångturbin. Stockholm og en kapacitet på 1800 minutliter, i Sverige kostede en lignende vogn i 1915 20.245
sv. kr. Brandvæsenet var i øvrigt flittige kunder hos Scania-Vabis, det gjaldt hele Skandinavien, og både
ambulancer, sprøjte og stigevogne samt motorer til at drive pumpeværket i hestetrukne sprøjter. |
til en dansk koncern og fabrikken hed nu A/S Scania-Vabis & Raadvaddam. Det var i
disse år firmaet blev Ford forhandler og disse mere konkurrencedygtige vogne dominerede snart salget.
Senere .skilte man maskinfabrikken A/S Scania-Vabis ud og trak firmanavnet sammen til Scaniadam, begge
firmaer har i dag til huse i samme bygninger hvor man startede i 1913, på Lyøvej 20, Frederiksberg. PÅCKARD 1939 HUDSON 8 COMMODORE |