Bilhistorisk Tidsskrift  28/1971    side 22

 
 

   Et andet eksempel: En låner har i 2-3 år haft 6 årgange af „Autocyklen" i alt ca. 3/4 hyldemeter. Han er rykket mere end 20 gange. - Han bor vest for Storebælt, og jeg er ikke vidende om, hvorvidt han er medlem af DVK; men set fra bibliotekets synspunkt drejer problemet sig jo om, hvorvidt hans interesser er veteranbiler eller alt det andet.
   Det skal fremhæves, at dette blot er et par eksemplarer. Talløse andre kunne nævnes. Men pladsen i Bilhistorisk Tidsskrift tillader næppe systematisk opremsning.
   Desværre er vi håbløst overlæsset med arbejde. Ellers kunne alt måske gå bedre.
   Men hvis DVK vil ansætte en sagfører, heltidsbeskæftiget, til at finde og hente alle de bilbøger, som DtB har udestående nær og fjern, så kan vi måske få så meget litteratur tilbage, at det atter kan blive et tilfredsstillende job at være bibliotekar. Lykkes det, vil jeg gerne melde mig ind i DVK igen.
   Da jeg nu er i gang med at skrive til Bilhistorisk Tidsskrift igen, vil jeg benytte lejligheden til at berigtige en fejl i december-hæftet, side 5, hvor der står, at DtB har udgivet et særtryk om Danske biler.
   Det er Danmarks tekniske Museum, der

har udgivet en lille bog, ganske vist kun på godt 30 sider, men yderst koncentreret i sin fremstilling, og derfor slet ikke helt lille.
   Den kan muligvis købes på museet endnu.
   Det er rigtigt, at størstedelen er særtryk af to artikler, som fremkom i „vor Viden" i efteråret 1969. Men materialet var indsamlet gennem mange år, hovedsageligt i tiden før DVK blev stiftet.
   De relevante detaillerede litteraturlister blev arkiveret på Danmarks tekniske Museum for mange år siden. Også de er for nogle år siden blevet „lånt". Og de er senere ad sære omveje kommet tilbage til mig - til min ufattelige forbløffelse.
                                  Carl E. Andersen

 

Rolls-Royce rally

The Rolls-Royce Enthusiasts' Club havde arrangeret et 14-dages rally i Norge fra den 14. til den 28. maj 1971, i hvilket min kone og jeg deltog som eneste danskere. Bortset fra en hollænder og en norskfødt leder var alle øvrige deltagere englændere.

Klubben er som bekendt ikke en veteranbilklub, så de deltagende biler var RR'er og Bentley'er fra 1914 til 1971, i alt 30, der gennemførte turen ad grusveje over fjeldpas uden et eneste uheld, endsige motorstop.
   Jeg deltog i min Phantom I 1929, som er restaureret af Ib Wiboe Hansen, og som enstemmigt af deltagerne blev betegnet som den smukkeste af de deltagende biler.
   Alle bilerne var naturligvis i perfekt stand, og det første samtlige deltagere gjorde ved afslutningen af dagens kørsel, var at vaske og pudse bilerne og sørge for forsvarlig opbevaring for natten.
   Da rallyet ikke var arrangeret i samråd med Norsk Veteranbil Klub, havde vi kun tilfældige møder med medlemmer af denne klub, dog traf vi formanden på Norges Tekniske Museum i Oslo.
   Det Tekniske Museum har en Rolls- Royce fra 1916, som blev demonstreret for os, og som det var en ynk at høre på. En af deltagerne, den fremragende RR- ekspert Jimmy Skinner, kunne ikke holde det ud, bad om en skruetrækker, smed jakken og fik i løbet af kort tid motoren til at gå fint.
   I de 30 biler var 79 personer, og min kone og jeg blev af adskillige opfordret til at arrangere et dansk rally for enthusiasts-