Bilhistorisk Tidsskrift  28/1971    side 23

 

klubben, hvilket vi har besluttet os til at forsøge i juni 1972. Når vi har fundet ud af, hvor stor interessen er hos englænderne, vil vi optage drøftelse med D.V.K.'s bestyrelse.
   I juni 1973 arrangerer enthusiastsklubben et rally i Alperne til minde om 60-årsdagen for det rally, hvor RR besatte de 3 første pladser. Ruten og tiderne kan ikke følges helt, bl. a. fordi man i 1913 kørte dagsmarcher på 400-500 miles, og hvis en bil brød sammen, fik man en ny udleveret.
   Som man ser, er klubben aktiv. 
                                                                          Ebbe Suenson

 

Grethe og Ib Jakobsen deltog midt t maj med deres Adler i et 130 km langt løb i Nordtyskland med start og mål i Travemünde og hjemførte en tredjepræmie. Andre danske deltagere var Svend Hauberg i Alfa Romeo og Raben-Levetzau i Locomobile. Adleren er den der i mange ar tilhørte vort medlem Chr. Meklenborg i Varde. Det er en 5/13 PS, en model der blev lavet fra 1911 til og med 1918. og i 1919-20 i en lidt kraftigere udgave. Dette eksemplar er i urestaureret, fuldstændig original, komplet og funktionsdygtig stand, bortset fra at vognen for tiden kører på kanttrådsfælge i stedet for vulstfælge. 
Adler fremstillede i de år mange forskellige modeller, 5/l3 PS var den ..lille". I England blev den forresten solgt under navnet Morgan Carrette. Motoren er på 1.3 Itr., med fire cylindre, boring 63 mm og slaglængde 98 mm. De 13 hestekræfter yder den ved 1.500 omdrejninger. Oprindelig stod cylindrene to og to, senere blev det en blokmotor.