Bilhistorisk Tidsskrift  28/1971    side 25

 
 

teret ved den lille Swift og en Fiat 501, hvor bilen var blevet en komfortabel og driftssikker brugsgenstand. Udviklingen gennem tyverne og den første halvdel af trediverne er anskueliggjort ved vogne som Nash 1924, Lincoin, Austin 7 og Chrysler 1931 m. f l., og vi når frem til udstillingens mest avancerede vogn, en Citroën berline 11. Vognen er ganske vist fra 1953, men den blev jo konstrueret i 1934. Herefter kan man følge de automobiltekniske

udstille en ny bil hver måned, enten fra museets egne samlinger eller en bil udlånt til museet, og direktør K. O. B. Jørgensen mener at enhver ordentlig bilentusiast bør komme med jævne mellemrum for at se „månedens bil".
   Det er bemærkelsesværdigt, at mange af køretøjerne er blevet erhvervet i en sådan stand, at de blot efter en lettere afstøvning, har kunnet udstilles. Særligt en Chrysler 1931 og en Ford V8 fra 1938,

begge cabrioletter, er utroligt originale og velbevarede, og er med deres patinerede lak egentlig kønnere end en ganske nyrestaureret bil.
   Er der noget man leder forgæves efter i denne glimrende samling? Jeg mindes et eller andet sted at have læst at det blandt andet er museets idé at vise et udsnit af det danske gadebillede til forskellige tider. I så fald må man konstatere at halvdelen af gadebilledet i trediverne mangler, idet

 

tilbageskridt gennem de sidste 30 år frem til den nyeste vogn, en Volvo Amazon, den næstsidste der forlod samlebåndet.
   Foruden at der således er tilvejebragt en rød tråd gennem samlingen, har man haft forståelse for, at de besøgende kan være interesseret i at studere andet end bilkølere. Der er god plads mellem køretøjerne, man kan gå rundt om de fleste, og også komme på afstand hvis man vil fotografere, hvilket på grund af de gode lysforhold let lader sig gøre med en lidt kvik film.
   Da dette blads læsere sikkert snart selv besøger det nye museum, vil jeg ikke give mig af med at nævne alle nyhederne. En af museets nye ideer fortjener dog omtale. I denne måned (maj) har man lejlighed til at se O. T. Neels Austro Daimler udstillet som „månedens bil". Det er tanken at

En glimrende udstillings genstand på Teknisk Museum er et Ford V 8 chassis med delvis gennemskåret motor.