Bilhistorisk Tidsskrift  28/1971    side 32

   
 

               ER DER NOGEN 
der er interesseret i instruktionsbøger og reservedelskataloger over lastvogne og krigsvogne 1938-46 USA og europæiske, har jeg en del til salg. Skriv om hvad der har interesse, svarer omgående.
    Sv. Tybjerg,
    Duebrødrevej 6, 4000 Roskilde.

                  ORYX 1914 
4-pers. touring. Komplet chassis, motor og transmission, delvis restaureret. Enkelte dele til karrosseri findes.

              NEW HUDSON 
motorcykel 1914-1915. 100 % komplet, urestaureret.
        Egon Hansen,
        Ulstrup, 4400 Kalundborg,
       (03) 50 91 42.

        ROLLS-ROYCE PH. 2 
Continental 2-dørs cabriolet 1933. Fin hovedrep. tilstand. Mangler sidste efter justering.
    Billet mrk. R-R, til bladets redaktion.

               TRANSPORT 
af veteranbiler på trailer tilbydes.
            Henning Fast,
            Skovsbo pr. 5540 Ullerslev,
           (09) 39 11 85 mellem 12 og 13.

især for de ældre modeller. Alligevel er der naturligvis ikke det man netop selv står og mangler (i mit tilfælde fx det rigtige billede af kalechen på en 501 1923). Langt hovedparten af fotografierne er fabriksbilleder fra tiden, ud over nogle helsides farvefotografier forestiller kun ganske få restaurerede eksemplarer, og deri ligger først og fremmest bogens værdi. Trykket er offset, men da billederne gennemgående er temmelig store er gengivelsen acceptabel.
   En overraskelse er to fine fotografier fra 1922 af danskbyggede 501-karrosserier som af ydre ligner dronning Alexandrines en-dørs touring, men som kun har tre sæder, i kløverbladform.
   Bag i bogen findes et register over bevarede Fiat-vogne, af en eller anden grund er kun nogle få af de svenske med, derimod er de danske der, og man kan konstatere at Åge Lourings den gamle alligevel ikke er en tipo Zero, men er endnu ældre, nemlig tipo l A som gennem chassisnummeret er dateret til 1913! Endvidere at den ældste af de ca. 135 tipo 501 der er opregnet, befinder sig i Danmark, og at der desuden er mange flere 501 bevaret i de skandinaviske lande end i Italien. Endelig kan man se at Asger Steen Andersens 525 både er den ældste kendte 525

og den eneste bevarede berlina på langt chassis.
   Der er en chassisnummerliste som strækker sig fra 1901 til 1940, så nu kan også ejere af førkrigs Fiat 500 få den dateret. Det eneste hul i listen er, ligesom i Anselmis anden bog „Cento Italiane Vive", 501/502/505/510 af årgangene 1919 til 1923. Men på det punkt kan vi da hjælpe med at fortælle at lige som på de senere årgange af samme modeller angiver 3. ciffer
   Bogen er helt på italiensk, der er ikke noget engelsk resumé. Prisen: 25.000 lire (ca. 350 kroner).
   Michael Sedgwick arbejder stadig på en egentlig Fiat-historie, som kommer til at supplere Anselmis værk.
   Fiat Registret kan nu ved medlemmers hjælp tilbyde instruktionsbøger og reservedelskataloger til næsten alle modeller mellem 1919 og 1940, og i nogle tilfælde reparationshåndbog. Endnu mangler vi specielt dansk instruktionsbog til 503 og en instruktionsbog til 508 C. Hvem kan hjælpe?
   Fiat Registratoren er også interesseret i alle oplysninger om Fiat-vogne i Danmark før første verdenskrig, og i lån af fotografier af Fiat-vogne i Danmark indtil anden verdenskrig.

                                                 or