Bilhistorisk Tidsskrift  29-30/1971    side 9

  
Ålborgs  gule  omnibusser
i et halvt århundrede              Af Frank Studstrup
 

"Aar efter Aar har man diskuteret Problemet: Sporvogn i Aalborg, men endnu er man ikke kommen længere end til, at Spørgsmaalet endogsaa er gledet ud af det Stof, Revyforfatterne fandt færdige til Behandling. Det siger da ikke saa lidt. - Imidlertid har der været Tale om, at det private Initiativ vilde forsøge at løse den Opgave, som Byraadet har meldt Pas overfor. Der har flere gange været Omnibilplaner fremme, men allesammen har de hidtil faaet samme Skæbne som Sporvognen, glemt eller lagt til Side, endskønt der i Stor-Aalborg vel nok maa siges at være saa god Brug 
 

Vogn nr. 9, Renault, bygget hos V. Frandsen, Århus, i 1924. Den blev udrangeret i 1929.

for en sporvogn - eller et Surrogat derfor — som nogen Steder."
   Dette indlæg, underskrevet af „Jean Petit", stod at læse i Ålborg Stiftstidende, mandag den 30. august 1920 - man havde altså ikke helt glemt byens stedbarn - den offentlige transport. København, Århus og Odense havde forlængst etableret sporveje og egentlig var det meget tæt ved at Ålborg havde lidt samme „skæbne".
   Efter at forsøg med udrangerede hestebusser fra København var slået fejl, blev der bestilt et sporvejsanlæg hos ASEA i Sverige, men første verdenskrig brød snart efter ud og satte i hvert fald foreløbig en stopper for sporvognen.
   Omkring samme tid, ca. 1913, tøffede „Pioneren" rundt i Ålborgs snævre gader. „Pioneren" var en gammel affældig omnibil med osende petroleumsmotor og lar-

mende kædetræk, som "Jumbe-Peter" havde rigget til på A. M. Andersens Vogn- fabrik og Maskinværksted i Nørregade. Vognen, der oprindelig var bygget på Dansk Cycle- og Automobilfabrik i København, kørte en tid på Fyn og endte efter en tvangsauktion i Hobro som omnibus i Ålborg.
   Den originalmonterede Reo-motor blev hos A. M. Andersen erstattet af en vistnok hjemmebygget petroleumsmotor, der nok kunne trække vognen, men som ikke ligefrem brillerede ved lydløshed. Da „Pioneren" blev præsenteret for pressen spillede redaktør H. P. Hansen en af sine kolleger et lille puds. Køleren var ved at blive påfyldt vand og H. P. siger så: „Ja, det er det enestående ved Andersens Vogn, den gaar ved Vand, og det er jo betydelig billigere end Benzin!"  Den arme journalist