|
|
troede på historien, men sandheden gik op for ham inden han nåede at afsløre
denne tekniske sensation på redaktionen - desværre !
„Pionerens" billettør hed Ericius og hans pengetaske må have været kronisk
underernæret, for ofte strejkede vognen el- |
|
ler også var der ingen passagerer, så „Pioneren" afsluttede snart efter
sin karriere hensat ved Vejgård ny Brugsforening. Nytårsaften skubbede nogle energiske
Vejgårddrenge den ned på en nærliggende mark. Ålborgs første motorbus havde kørt sin sidste tur
og et kapitel var slut. |
|
|
|
Ålborgs første motoromnibus — „Pioneren" - ca. 1913.
Med første verdenskrig blev der altså en pause i forsøgene med offentlig
transport i Ålborg. Det varede dog ikke længe efter krigens afslutning, inden der atter kom gang i sagen.
Sporvognen var nu opgivet („Ålborg viser vej"), bilismen var inde i en vældig udvikling og efter
nogle store gadegennembrud lå vejen i bogstaveligste forstand åben for en ny lokal omnibilrute
I juni 1920 tog den unge tjener Svend Larsen, „Boulevard-Kaféen", uden almenhedens
viden, tyren ved hornene og bestilte hos fabrikant Andersen „Jyden", Ålestrup, en GMC omnibil. Den
har Plads til 25-30 Personer, er helt lukket med Vinduer, Centralvarme og elektrisk Lys," udtalte
Svend Larsen senere til avisen.
Mandag den 6. september 1920 kørte ,.den gule Omnibil" prøvetur på den 7 km lange rute
fra Hasseris via Banegårdspladsentil Vejgård, og fire dage senere oprandt den store dag, da ålborgenserne
skulle begynde at „busse". Kl. 16 fredag den 10. startede GMC U2115 fra endestationen i Vejgård ud
på sin første tur i fast rute. „Vejgaard-Aalborg-Hasseris Rutebilselskab" var omsider en
realitet. |
|