Bilhistorisk Tidsskrift 29-30/1971 side 11 |
I den følgende tid var omnibilen i fart fra kl. 7:35 til kl. 24:00, så der var ikke noget at sige til, at Svend Larsen ikke magtede opgaven alene. Imidlertid havde automobilforhandler Mikkel Andersen bragt Svend Larsen i forbindelse med en anden ung mand. Jens Lassen Studstrup, uddannet maskinist, der året før havde kørt udflugtsture og lign. med passagerer på ladet af en gammel lastbil og som derved også havde fået tanken om at oprette en omnibilrute i Ålborg. Det siges, at en medvirkende årsag var, at hans forlovede, Esther Glorup, boede i Vejgård, og afstanden ville jo nok synes lidt mindre, hvis der var en busrute derud. Han indskød derfor sin arbejdskraft i selskabet ved foruden at køre om dagen også at reparere bus om natten. GMC'en havde nemlig tillagt sig den kedelige vane ofte at knække bagaksler og da der ikke kunne skaffes nye, måtte Jens Lassen selv reparere dem foruden en mængde andre dele, der ikke kunne holde til kørslen med fast gummi på baghjulene. Man må huske på at de fleste gader var brolagte, så i 1922 blev GMC'en da også forsynet med tvilling-luft- J. L. Studstrup foran selskabets vogn nr. 2, GMC 1920. Billedet er taget foran hjem- met på. Kastetvej. |
|