Bilhistorisk Tidsskrift  29-30/1971    side 12

  

pr. l. juni 1921 skulle forsøge at drive selskabet videre - de første år med økonomisk støtte af Mikkel Andersen.
   Det blev et efterår, der krævede sin mand fra tidlig morgen og ofte til langt ud på natten. Vognene skulle jo køres, vaskes, smøres, repareres osv. og de få medarbejdere, der var ansat, tjente kun lige til dagen og til vejen - sommetider mest til „vejen", når det kneb med likvide midler til driften af de „gule". Ved regnskabsføringen hjalp fru Esther troligt med ved bl. a. at tælle og tutte småmønterne.
   Først i den hårde vinter 1921-22 var

AOS' vognpark i garageanlægget i foråret 1924. Fra venstre: Nr. l GMC 1920 (nu med luftringe på baghjulene), nr. 2 GMC 1920, nr. 4 Ford T ca. 1922, nr.5 Ford T 1923, nr. 6 Ford T 1923 og bagest nr. 3 „Sardindåsen", Ford T ca. 1922.
   

det som om at ålborgenserne fik øje på fordelene ved de gule omnibiler. Selskabet hed nu officielt „Aalborg Omnibil Selskab" og vintervejret var absolut i dets favør. På spørgsmålet om der var udvidelser i luften svarede den ene af omnibilførerne, mens der kørtes hen ad Dannebrogsgade: „Ja, om kort Tid faar vi Nr. 3 Vogn, og til Efteraaret Nr. 4, og dermed vil vi egentlig kunne sige, at der

er rigtig „Sporvognsforbindelse" som Folk kan være tjent med."
   Det blev en lille 8-personers Fordvogn, selskabet barslede med i foråret 1922. Den fik hurtigt navnet "Sardindaasen" - pladsen var jo temmelig kneben og den anvendtes da også mest som reserve. I efteråret ankom en 11-personers Ford og i oktober 1923 nok to Ford Ter, disse dog kun 9-personers. Vognene havde langs-