Bilhistorisk Tidsskrift  29-30/1971    side 13

  

Øverst: AOS bus nr. l. der var i drift til 31. dec. 1928. Den er her fotograferet foran teatertrappen i Århus før "jomfrurejsen" til det nordjyske.
Nederst: Graham Brothers 1925. bygget hos V. Frandsen. Den var selskabets 11. vogn — den første af en lang række af dette mærke.

 

 

gående bænkesæder og der var ingen bagperron, så ståpladser var der ingen af. De to GMC'er og tre af Ford'erne var bygget hos karetmager V. Frandsen i Århus. „Sardindaasen" fik karrosseri bygget i Ålborg. Alle omnibilerne var gule med hvid „top"; kølerkappe, skærme og fælge var olivengrønne og blanke dele stod i poleret messing eller fornikling - et skønt syn, men et stort arbejde at vedligeholde.
   Vognparken bestod således af seks omnibiler i forskellige størrelser og ruterne udvides stadig. Flere andre havde nu indset, at ideen med busserne var rigtig, deriblandt to taxavognmænd fra Nørresundby, der i 1924 ansøgte om en koncession på ruten Nørresundby-Ålborg. AOS havde kørt på denne rute siden februar 1921, men havde, hvor mærkeligt det end lyder, ingen koncession overhovedet - heller ikke på Ålborg-ruterne. Kørslen til Nørre-