Bilhistorisk Tidsskrift 29-30/1971 side 14 |
sundby blev kort efter indstillet, da Studstrup den 14. august 1924 modtog følgende brev
fra Nørresundby byråd „I Anledning af at Byraadet har overdraget Retten til Omnibilkørsel i
Nørresundby til d'Herrer Vognmænd Jensen og Jensen, Nørresundby, anmodes De herved om at ophøre med
Omnibilkørsel i Nrsb." Denne sag var lige ved at starte en mindre borgerkrig og der blev da også
skudt med skarpt i lokalavisernes spalter. Man nåede dog snart til enighed ad parlamentarisk vej og sidst i
oktober rullede de gule vogne atter over den gamle pontonbro — idyllen var genoprettet. |
muntre sjæle, af hvilke ikke mindst senere forretningsfører Villy Glerup var kendt som
noget af en spøgefugl. Han og en af de andre chauffører lavede ofte det nummer at køre venstre om
hinanden, når de mødtes på Østerbro. Denne manøvre foregik naturligvis under vild panik blandt de
skrækslagne passagerer, der vist ikke altid kunne få øje på „morskaben". |
på hvilket tidspunkt den endelig viste sig for upraktisk, ikke mindst på grund af generatordriften, der mildest talt ikke var særlig renlig. AOS vendte derfor tilbage til den oprindelige gule farve, dog i en lidt varmere nuance og uden den hvide „top". I stedet for de grønne skærme var skærmkanter, kofangere og lignende nu - ligesom på „guldbusserne" - rødlakerede. Endvidere var de nye vogne forsynet med et mørkebrunt bånd under vinduerne; alt i alt en bemaling, der er bevaret til i dag. For kompositionens skyld desværre ikke kronologisk —men med uret rundt er det: Bus nr. 40, Triangel ..Elefant" fra 1934, bygget hos DFA i Odense. Blev udrangeret i 1946. — Civilingeniør Axel Semler, Skandinavisk Motor Compagni, og J. L. Studstrup ved overdragelse af AOS' bus nr. 27, en Graham Brothers. i Forum 1929. Denne vogn eksisterer i dag som havehus. — Bus nr. 32, Triangel 1931 — landets første trambus. Den var ikke mindst på grund af sin tidløse linjeføring i drift helt til 1953! — Denne luksusturistvogn, bus nr. 42, var bygget hos Triangel i 1937 og var et meget gedigent stykke håndværk — hvilket måske forklarer at den trods sin forældede facon først blev solgt i 1961! |