Bilhistorisk Tidsskrift  29-30/1971    side 22

 
SÆSONENS LØB

Århus via Skanderborg, Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev og Åbenrå til Sønder- borg, hvorfra der så udgik en tur i om- egnen. Søndag optog gennem Sønderborg. BP betalte overnatning og spisning. Nærmere oplysninger savnes.

   Skovrider Christiansen og Åge Louring havde sørget for et godt planlagt Gjernløb 29. maj - bortset fra vejret - med start Lindå Vesterskov, ophold på Svostrup kro, besøg på bilmuseet i Gjern og afslutning på Capri i Skanderborg. Der deltog 32 køretøjer hvoriblandt tre vogne fra Norge, der alle hjembragte præmier. Tre andre vogne, bl. a. Chevrolet brandsprøjten fra 1927, var rykket ud fra Rågeleje, de kunne jo ikke vide det ville øse ned hele dagen. Trods vejret gennemførte alle tilmeldte.
 
Førstepræmierne:
Kørsel: Henning Fast, Singer Bantam.
Manøvreprøve: Henning Fast, Singer Ban- tam.
Restaurering: Ewald Henneberg, Singer Le Mans.
Ærespræmier tilfaldt Vibeke Ellekær i Børge Kås Ford T 1919 og den 72-årige Emilie Hellesen for den sportslige præstation at komme fra Norge og gennem- føre løbet i sin Ford 1931, som hun fik som ny af sin far.

   Største nummer på årets løbsprogram blev Fiona-løbet, som trak over 50 deltagende køretøjer, og der tales endnu om det glimrende arrangement, som var til alles udelte tilfredshed (undtagen et par motorcyklister, som var kede af at der ikke var manøvreprøver for dem).
Førstepræmierne blev vundet af:
Manøvreprøve, før 1930: B. Kirkegård, Ford A 1928, efter 1930: Bo Jacobsen, Ford A 1931.
Restaurering, før 1930: Lindvig Jensen, Ford T 1926, efter 1930: Gert Orla Jensen, M.G. PA 1935, motorcykler: Eglof Jensen, AJS 1931.
Dansekonkurrence: Holm Jensen, Chevrolet 1927.
Publikumsafstemning: Åben vogn: Ib Jacobsen, Adler 1913, lukket vogn: Svend Mejlby, Ford T 1924, motorcykel: Eglof Jensen, AJS 1931.
   BP havde i weekenden 10.-11. juli fået P. E. Hansen og K. E. Guldager til at være med til at arrangere et Ringriderrally, der startede med kortegekørsel fra

   Ringkøbing-løbet er blevet en god tradition, alt klapper og spisningen, som det første år blev kritiseret, er nu i orden. Førstepræmierne blev vundet af:
Orienteringsløb: Fritz Knudsen, Ford A 1931. 
Manøvreprøve: Arne Mehlsen, Ford A 1931. 
Vognbedommelse, til og med 1929: Åge Louring, Ford T 1923. 
Fra og med 1930: Ewald Henneberg, Sin- ger Le Mans 1935.
   Og endelig var der så traditionen tro Rally Århus, som også i år havde stor deltagelse.
   Der kan være anledning til at bede løbsarrangørerne om for fremtiden selv at sende Bilhistorisk Tidsskrift resultatlisterne. Det er for tilfældigt hvad vi bliver i stand til at bringe af billeder og resultater fra de forskellige løb, fordi det aldrig er lykkedes at få redaktionsmedlemmer ud over hele landet.