|
at min kritik er rettet mod FIONA-LØBET alene, vil jeg dog tillade mig at fremføre de
synspunkter, som jeg har om dette problem, og som måske eventuelle arrangører af kommende løb vil tænke
lidt over:
Musik er godt, festligt og fornøjeligt, men musik kan også være farlig - faktisk livsfarlig
for ældre køretøjer. Det ser imponerende ud, når musikkens udøvere præsenterer sig enten i flotte
uniformer ellermed uniform for oven og slanke pigeben for neden, men ét har begge fælles: De er gående og
bilerne er kørende. Jeg ved ikke hvor mange toppakninger, koblinger og kogende kølere, der er gået til
på musikkens alter, - men få er det ikke og en lummer sommerdag i snævre gader får blodtrykket til at
stige både hos bil og fører.-
Lad være med at afholde konkurrence om det bedst restaurerede køretøj - det skaber
misstemning både for deltagere og dommere, skal der være præmier, så lad Dansk Veteranbil Klub tage sig
af det i sin helhed. - SÃ¥dan noget i retning af det amerikanske system, hvor medlemmer, der inden for dette
år har restaurere! et køretøj også kan tilmelde sig. Når så dette års tilgang er bedømt, er det
eller de køretøjer ude af historien, og de kommende år kan andre så tilmelde sig. Som |
|
det er her i øjeblikket er det faktisk Tordenskjolds soldater, der marcherer igen og
igen!
En praktisk løsning ville være, om start og mål er samme sted. For de medlemmer, der kommer
med trailere er det upraktisk at skulle køre tilbage til startstedet - ofte er der ikke tid dertil, og
efter en festaften er det uheldigt, dersom der er mere blus på føreren end på bilen - i hvert fald er det
ikke alle deltagende vogne, der egner sig til kørsel i lygtetændingstiden. -
Præmier? - Ja, naturligvis skal der være præmier, helst så mange som mulig, men skal der
være præmier, så må mulighederne for at vinde være så brede som muligt. Således forstået, at en
enkelt manøvreprøve, hvor udfaldet afhænger af den bedst accellererende vogn ikke giver mange muligheder
for alle deltagere.
Lad konkurrencen være bredere, således at det endelige resultat afhænger af flere points
fordelt over hele løbet, - uden at jeg vil mene, at et veteranbilløb skal være et rent orienteringsløb -
men med lidt fantasi kan der laves flere sjove ting, ligesom manøvreprøverne må kunne være mere
omfattende, og først og fremmest ikke være et tys-tys foretagende, hvor hverken deltagere eller publikum
har adgang til. - |
|
Én lille ting manglede ganske ved FIONA-LØBET, - og det var orientering om deltagere.
Det var faktisk kun det fynske publikum, der havde købt Morgenbladet, der vidste hvem, der deltog? -
Publikumsafstemning er helt rigtig -det er en god måde at komme i kontaktmed tilskuerne på, -
en god kontaktmulighed, - og om det så er køretøjet, ellerkvindelig charme eller originalt påfund, der
blev belønnet, er ganske ligegyldig, - men det sætter kolorit på tingene!
Veteranbilløb er en livsnødvendighed for vor hobby, - det er i længden kun ganske få
egenkærlige, der gemmer deres kæreste klenodie for sig selv. Det er en kendsgerning, at den største
glæde ved at besidde noget er at vise det til andre. Det er en spore til at forny og forbedre vore
interesser, til at få nye medlemmer og til gavn og fremgang for Dansk Veteranbil Klub, - måske endog til
at ledelsen af klubben i større målestok vil begive sig ud til folket. -
Lad os få et frisk pust i vore veteranbilløb - så de ikke kommer til at ligne
efterårsmanøvrer, - hvor tiden går med at vente og vente - for tænk om det var blevet regnvejr!
Find Nielsen
Nørreballe, den 12. juli 1971. |
|