Bilhistorisk Tidsskrift  29-30/1971    side 31

 

at min kritik er rettet mod FIONA-LØBET alene, vil jeg dog tillade mig at fremføre de synspunkter, som jeg har om dette problem, og som måske eventuelle arrangører af kommende løb vil tænke lidt over:
   Musik er godt, festligt og fornøjeligt, men musik kan ogsÃ¥ være farlig - faktisk livsfarlig for ældre køretøjer. Det ser imponerende ud, nÃ¥r musikkens udøvere præsenterer sig enten i flotte uniformer ellermed uniform for oven og slanke pigeben for neden, men ét har begge fælles: De er gÃ¥ende og bilerne er kørende. Jeg ved ikke hvor mange toppakninger, koblinger og kogende kølere, der er gÃ¥et til pÃ¥ musikkens alter, - men fÃ¥ er det ikke og en lummer sommerdag i snævre gader fÃ¥r blodtrykket til at stige bÃ¥de hos bil og fører.-
   Lad være med at afholde konkurrence om det bedst restaurerede køretøj - det skaber misstemning bÃ¥de for deltagere og dommere, skal der være præmier, sÃ¥ lad Dansk Veteranbil Klub tage sig af det i sin helhed. - SÃ¥dan noget i retning af det amerikanske system, hvor medlemmer, der inden for dette Ã¥r har restaurere! et køretøj ogsÃ¥ kan tilmelde sig. NÃ¥r sÃ¥ dette Ã¥rs tilgang er bedømt, er det eller de køretøjer ude af historien, og de kommende Ã¥r kan andre sÃ¥ tilmelde sig. Som

det er her i øjeblikket er det faktisk Tordenskjolds soldater, der marcherer igen og igen!
   En praktisk løsning ville være, om start og mÃ¥l er samme sted. For de medlemmer, der kommer med trailere er det upraktisk at skulle køre tilbage til startstedet - ofte er der ikke tid dertil, og efter en festaften er det uheldigt, dersom der er mere blus pÃ¥ føreren end pÃ¥ bilen - i hvert fald er det ikke alle deltagende vogne, der egner sig til kørsel i lygtetændingstiden. -
   Præmier? - Ja, naturligvis skal der være præmier, helst sÃ¥ mange som mulig, men skal der være præmier, sÃ¥ mÃ¥ mulighederne for at vinde være sÃ¥ brede som muligt. SÃ¥ledes forstÃ¥et, at en enkelt manøvreprøve, hvor udfaldet afhænger af den bedst accellererende vogn ikke giver mange muligheder for alle deltagere.
   Lad konkurrencen være bredere, sÃ¥ledes at det endelige resultat afhænger af flere points fordelt over hele løbet, - uden at jeg vil mene, at et veteranbilløb skal være et rent orienteringsløb - men med lidt fantasi kan der laves flere sjove ting, ligesom manøvreprøverne mÃ¥ kunne være mere omfattende, og først og fremmest ikke være et tys-tys foretagende, hvor hverken deltagere eller publikum har adgang til. -

Én lille ting manglede ganske ved FIONA-LØBET, - og det var orientering om deltagere. Det var faktisk kun det fynske publikum, der havde købt Morgenbladet, der vidste hvem, der deltog? -
   Publikumsafstemning er helt rigtig -det er en god mÃ¥de at komme i kontaktmed tilskuerne pÃ¥, - en god kontaktmulighed, - og om det sÃ¥ er køretøjet, ellerkvindelig charme eller originalt pÃ¥fund, der blev belønnet, er ganske ligegyldig, - men det sætter kolorit pÃ¥ tingene!
   Veteranbilløb er en livsnødvendighed for vor hobby, - det er i længden kun ganske fÃ¥ egenkærlige, der gemmer deres kæreste klenodie for sig selv. Det er en kendsgerning, at den største glæde ved at besidde noget er at vise det til andre. Det er en spore til at forny og forbedre vore interesser, til at fÃ¥ nye medlemmer og til gavn og fremgang for Dansk Veteranbil Klub, - mÃ¥ske endog til at ledelsen af klubben i større mÃ¥lestok vil begive sig ud til folket. -
   Lad os fÃ¥ et frisk pust i vore veteranbilløb - sÃ¥ de ikke kommer til at ligne efterÃ¥rsmanøvrer, - hvor tiden gÃ¥r med at vente og vente - for tænk om det var blevet regnvejr!
                                     Find Nielsen
   Nørreballe, den 12. juli 1971.