Bilhistorisk Tidsskrift  31/1972    side 13

   

også magtpåliggende at få "SRC" til at være den egentlige leder, blot med mit navn at referere til. Jeg ved, at jeg vil kunne få al den hjælp af de øvrige "SRC"- ere jeg behøver i det ene eller det andet problem, der bliver forelagt mig.
   Den fornemste opgave må være at få samlet - registreret - alt - simpelt hen bare alt — hvad der er af gamle M. G.'er i Danmark. Også selv om måske nogle ikke er medlem af DVK eller SRC. Det er den bilhistoriske interesse for disse biler, der gør, at man må få deres ejere til at „melde sig", uden forpligtelse naturligvis.
   Disse få ord blot for at vise, at der dog er mange, der endnu tænker i M. G.-baner.
                          SRC
             Jørgen Eggers-Krag.
             Hjortholmsalle 6, 2. th.,
            2400 NV.
 

   I den store udgave af Fiat 520 reservedelskataloget - og formentlig i reservedelskatalogerne til senere Fiat modeller - er der et helt utroligt detailleret

afsnit, som fortæller om alle ændringer i modellens fremstillingstid og forklarer hvordan nyere typer reservedele kan tilpasses ældre eksemplarer af 520. Noget tilsvarende findes mig bekendt ikke for tidligere Fiat modeller. Det er især 501, der har interesse, da det er den model, der er bevaret langt de fleste eksemplarer af, også herhjemme. Og som ejere af 501 vil vide, kom der utallige små og større konstruktionsændringer i de seks år modellen blev fremstillet. Også for 501 findes der flere udgaver af reservedelskataloget, og ved hjælp af dem kan en del af ændringerne faktisk daleres præcist. Jeg har lavet en liste, og 501-ejere kan få en fotokopi på forlangende. Den grundige gennemlæsning af reservedelskataloget afslører mange mærkværdigheder - som for eksempel at ratstammens hældning ændres på et tidspunkt. Desværre fremgår ændringer i karrosserierne stort set ikke af reservedelskatalogerne. Jeg vil derfor være meget glad hvis DVK-medlemmer, som måtte være i besiddelse af 501 brochurer ville låne mig dem, for det kunne hjælpe mig til at datere de karrosserimæssige årgangsforskelligheder. Oplysninger om de danskbyggede karrosserier modtages også med taknemmelighed (billeder!) 
   Siden sidste Fiat-rubrik, der omtalte

 Anselmis store Fiat-katalog, har jeg fået endnu to ny Fiat-bøger. Den ene er også italiensk, men fås på engelsk og hedder så "All the Fiats". På samme måde som Anselmis bog skal den forestille at være et katalog over alle Fiat-modeller gennem tiderne (indtil 1970) - men den forekommer mig langt fra så omfattende som Anselmis, og for den virkelige Fiat-entusiast synes jeg, den er en ret dårlig erstatning. Prisen er ellers hamber nok, den italienske pris svarer til omkring 120 kroner, men hvis man er så uforsigtig at købe bogen gennem en dansk boghandler kommer man af med 180. Til gengæld kan man for 20-30 kroner få en lille amerikansk bog, "The New FIAT Guide". Den er skrevet af norsk-amerikaneren Jan P. Nordbye, tidligere servicechef hos en af de store bilimportører i Oslo, senere ansat hos Volvo i Gøteborg, og nu en af de mest ansete bilskribenter i USA. Bogen giver en journalistisk drejet beretning om Fiat fabrikkernes bilfremstilling gennem tiderne, med hovedvægten lagt på særlig spændende kapitler. Der er ikke så meget om de ældre modeller, men nogle kapiteloverskrifter giver et indtryk: "Fiat in racing", "From Topolino to 600", "From Balilla to 1100R", "Six-cylinder Fiats", "The OSCA experiment", "The Dino story", og der er store