|
Dette skal være en kort oversigt over Volvos personvognsprogram fra starten
i 1927 i et gammelt værkstedslokale på Hisingen i Göteborg, hvor en halv snes personer fremstillede „JAKOB".
Mange bileventyr er startet ved et veldækket frokostbord, således blev også det eventyr, som
så småt skulle resultere i Skandinaviens største industrikoncern til, da to tidligere arbejdskammerater
hos S K F: Assar Gabrielsson og Gustav Larson spiste frokost sammen en augustdag i 1924. Begge havde de hver
for sig puslet med tanken om en svensk bilindustri. De fandt, at forudsætningerne for en produktion var til
stede, Gabrielsson var stadig
Ældste type Volvo ÖV 4, kaldet Jacob. |
|
salgschef hos S K F og Larson var lige kommet hjem, efter i en årrække at have arbejdet
i den engelske bilindustri.
Larsen gik straks i gang med konstruktionsarbejdet, og havde nogle unge ingeniører til at
hjælpe sig i deres fritid. Man samledes et par gange om ugen hjemme hos Larson, hvor man så trak
retningslinierne op. I juni 1925 var tegningerne til den første vogn klar, det var en åben 4-cyl. vogn, og
for udformningen af karrosseriet lykkedes det at interessere en kunstner ved navn Helmer Mas Olle. 10 vogne
skulle man starte med at bygge, men da ingen ville finansiere projektet, besluttede de to herrer selv at
satse deres sparepenge. - Præcis et år efter stod prototypen klar og kørte fra Stockholm til Goteborg.
S K F, der ikke tidligere havde været in- teresseret, indså nu at der var alvor bag planerne
og besluttede at satse på den |
|
svenske bil. S K F havde et lille datterselskab som hed Volvo, der blev Gabrielsson og
Larson nu chefer. AB Volvo var nu en realitet og nu skulle man til at fabrikere biler. Allerede fra starten
gjorde man sig klart, at man skulle udnytte den svenske værkstedsindustri. Detailfabrikation skulle ske hos
forskellige fabrikanter, Volvo skulle til slut montere bilerne. Denne idé - att bygga bil på Volvovis -
eksisterer også i vore dage, i større udstrækning ejer Volvo nu selv fabrikkerne.
Virksomheden var i gang, og natten til den 14. april 1927 var den første bil klar. Øjeblikket
indtraf da den skulle køres ud af hallen. En fejl var opstået; vognen kunne kun køre baglæns. Man fik
dog i hast rettet fejlen og den første Volvo kørte ud af fabriksporten. På værkstedet havde man døbt
den „JAKOB". Typebetegnelsen var Ö V 4 (öppen vågn, 4 cyl.) sideventilet |
|