Bilhistorisk Tidsskrift  31/1972    side 18

 


 
1,944 ccm, 28 HK, topfart 60 kmt. Det første eksemplar blev leveret til disponent Gustav Håkansson i Borås. Der blev, incl. prototypen, i alt fra 1926-29 bygget 205 stk. og af PV 4, den lukkede model (trækarrosse beklædt med kunstlæder) blev der

 


 
bygget 764 stk. +27 chassiser beregnet til påbygning af specialkarrosserier, såsom varevogne, rustvogne etc. PV 4, som blev kaldt „Orrekojan" kom i 1928 med en luksusmodel med bl. a. kofangere, et sådant eksemplar vandt klassesejr i det kom-

Til venstre PV 4 med karrosseri af Weymann-type, til højre øverst til venstre PV 652, til højre PV 36, nederst til venstre PV 51, til højre PV 53 med ethjulet gengas-påhængsvogn.

binerede hastigheds-, økonomi- og kvalitetsløb Moskva-Leningrad-Moskva.
   1929 bygges Volvos første 6-cyl. vogn, 3.010 liter, 55 HK, topfart 110 kmt. Modelbetegnelsen var PV 651 og 652, sideløbende hermed udviklede man en speciel taximodel TR 671, som var 7-pers. og som var fremstillet i samråd med vognmændene. Fra 1930 (PV 652) kom hydrauliske bremser, og synkromesh gearkasse. 1933-34 kom en 5-pers. standard og luksussedan PV 653 og 654. Luksusmodellen havde bl. a. 2 reservehjul, automatisk baklys og friløb. Karrosseriet havde nu også fået mere afrundede linier. TR 676-679, samme version som taxi, med klapstole blev den 7-pers. Motorerne var 3.27 liter, ydede 65 HK. En udvikling af 653 modellen var PV 658 i 1935. Forpartiet havde ændret sig, motorhjælmen blev længere, køleren større og mere spids, den største nyhed var imidlertid motoren. Volumen blev øget til 3.67 liter og 80 HK. 301 stk. blev bygget med en akselafstand på 2.95m og 170 stk. (PV 659) med 3.10m.
   Dette var i årene 1935-38. Samtidig med