|
at man byggede PV 658 og 659, kom Volvos første strømliniede vogn, PV 36. Den berømte
„Cariocan", som ansås for at være morgendagens bil. Stålkarrosseri var en nyhed fra Volvo, 6-pers.
var den, og med uafhængig forhjulsophæng blev komforten særdeles god. Motorerne var de samme som man
brugte i PV 659. Der blev i alt bygget 500 af PV 36.
Allerede i 1936, to år før produktionen af PV 36 egentlig ophører lancerer Volvo en ny
model, PV 51, stadig med samme motor, men med et meget lettere karrosseri, der gav vognen en god
kørselsøkonomi samt meget fine køreegenskaber, den blev af pressen udnævnt til svensk idealvogn; i alt
blev der lavet 1754 PV 51' og 1046 PV 52' (1937). Man var således i årene 1935-38 oppe på at bygge tre
forskellige modeller på samme tid.
Fra 1938 koncentrerede man sig kun om to modeller: PV 53 og PV 801 (taxi). 2. verdenskrig
bevirkede at benzin blev en mangelvare også i Sverige. Krigen gjorde gengassen nødvendig, og Volvo var
først med at præsentere et aggregat. Hele herligheden byggedes på en trailer med ét hjul, og kobledes
blot bag på vognen. Dette var gengasbilen fremfor alle andre, med gasdrift blev effekten 50 HK.
PV 53, 54, 55 og 56 var stort set iden- |
|
tiske med forgængeren, PV 52, kun enkelte ydre ting var ændret. - PV 801 ansås for at
være nærmest perfekt som taxi, der skulle da også gå 20 år inden den blev taget af programmet,
grundtypen forbedredes successivt til 1958.
Model PV 60 byggedes i 5 eksemplarer i 1942, blev præsenteret i 1944 og blev sat i produktion
i 1946 og der blev indtil 1950 lavet 3006 sedaner. Det blev således også Volvos sidste 6-cyl. vogn indtil
1968. I 1944 havde man nemlig den lille 4-cyl., 1.4 liter 2-dørs sedan PV 444 klar, og dens succes kender
jo enhver i dag.
Af bilhistorisk interesse bør nævnes P1900, åben sportsvogn fra 1956, karrosseri af
glasfiberforstærket plast, 70 HK motor, der gav bilen en topfart af 175 kmt. Vognen var egentlig tænkt
udelukkende til eksport, men det lykkedes ikke at få. den afsat, der blev kun lavet 67 stk., hvoraf enkelte
er havnet i Sverige, hvor den er et meget eftertragtet samlerobjekt.
Sluttelig synes jeg, at vi lige skal have to Volvo'er med, som det kun har været et fåtal
beskåret at se. Philip, 120 HK med V8 motor og type 179, 4-cyl. samme som PV 444. Disse vogne blev bygget i
dybeste hemmelighed i begyndelsen af 50'erne. De prøvekørtes og blev undersøgt i mindste detaille, men
så var det også slut. Proble- |
|
met med Philip og 179 var, at de var for moderne. Det svenske marked, som Volvo helt
dominerede, var ikke meget for store komfortable vogne. Bilkøberne var ikke interesserede i automatgear,
servostyring og servobremser eller en stærk V8 motor, og prøve et eksportfremstød med f. eks. Philip til
USA, ville på det tidspunkt svare til at sejle kul til Newcastle! ......... To mænds pionerarbejde med ti
mand ansat, blev til 50 biler på ét år, i dag er der verden over ansat 38.000 mennesker fordelt på 20
fabrikker og man producerer nu ca. 300.000 Volvo biler om året.
Sv. Dråby
KOPIERINGS-
TJENESTEN
Blandt de ting det til nu ikke har været muligt for kopieringstjenesten at opdrive er en
instruktionsbog til Harley- Davidson 1.200 ccm 1931 eller eventuelt et andet år mellem 1930 og 1940. Skulle
nogen være i besiddelse af det hører O. Riisager meget gerne om det. Vi søger også litteratur om
Citroén 5 og 10 HP. |
|