Bilhistorisk Tidsskrift  31/1972    side 27

  

CHEVROLET
National 1928
Chevrolet blev grundlagt i 1911 af W. C. Durant i samarbejde med Louis Chevrolet.
   Efter et par ret store 6-cylindrede vogne lanceredes i 1914 den 4-cylindrede Royal Mail som var den første Chevrolet forsynet med topventiler. Den blev i 1916 afløst af Model 490 på 2.7 liter, ligeledes med 4 cylindre og topventiler. Modelbetegnelsen er afledt af den oprindelige pris i dollars. Denne model var med diverse ændringer firmaets hovedprodukt og efter 1923 det eneste indtil den 6-cylindrede 1929-model afløste.
   1928-modellen kaldes ofte jubilæumsmodellen efter G. M.'s overtagelse af Chevrolet i 1918 og kan kendes fra de foregående årgange på den lidt højere køler med køleremblemet omkranset af løv.
   Det er endvidere den første Chevrolet med forhjulsbremser, de er af den moderne indvendige type mens baghjulene stadig er forsynet med udvendige båndbremser.
   Motoren er stadig på 2.7 liter, men ydelsen er forhøjet til 35 hk mod 26 året før, og ventilmekanismen er nu indkapslet; tidligere sad stødstængerne frit fremme til
                      (fortsættes side 28)