Bilhistorisk Tidsskrift  31/1972    side 31

   

presser (og for resten har antallet af biler fra denne periode jo aldrig været stort pÃ¥ grund af datidens importrestriktioner). Niels Jonassen har Jowett Javelin og Jupiter, Henning Fast har Austin Atlantic, Peter Hass har Tatraplan - i sidste „blad" fra DVK var bl. a. udbudt til salg Citroën 11 Berline Legere 1947, Mercedes-Benz 170 S Cabriolet B 1950 og Triumph 1800 Roadster 1947. MÃ¥tte de blive bevaret!
   Den enkeltperson i DVK, der imidlertid vel nok har gjort mest for at bevare efterkrigsvogne, er dog Peder Fuglsbjerg, der pÃ¥ sit museum i Stenderup tør (!) fremvise Lanchester LD 10 og Leda 14, Daimler DB 18, Wolseley 6/80, Triumph Mayflower, Cadillac, Packard cabriolet og Rovin, alle fra perioden 1945-1957. - Blandt museerne i øvrigt mÃ¥ ogsÃ¥ Danmarks Tekniske Museum fremhæves som værende absolut bedre, mærkeligt nok, i automobilhistorisk henseende end de fleste bilmuseer, idet man fremviser et repræsentativt udsnit af automobiler fra alle tidsperioder, helt op til 1971 (Volvo Amazon og Morris 1000); dette til trods for de begrænsede anskaffelsesmuligheder, et museum, der væsentligst mÃ¥ støtte sig pÃ¥ gaver for at udvide samlingerne, uvægerligt mÃ¥ have.
   Morsomt nok lader det til, at der af

enkeltpersoner uden for DVK ofte lige sÃ¥ tit gøres et godt stykke arbejde pÃ¥ dette felt som indenfor. Her i Ã…rhus har jeg ofte lejlighed til at beundre særdeles smukke og velholdte exemplarer af sÃ¥ sjældne vogne som bl. a. Henry J. Kaiser Virginian og Austin Sheerline; vogne, hvis tilstand forrÃ¥der - trods det, de er daglige brugsvogne - at ejeren er entusiast. Men disse vognes ejere kommer ikke i DVK eller andre gammelbilklubber. Da jeg har bragt i erfaring, at ejere af nyere køretøjer ofte undser sig for at komme i DVK fordi det forekommer dem, at deres vogn „ikke er gammel nok", mÃ¥ man jo uvilkÃ¥rligt komme til at tænke pÃ¥, hvorvidt selve navnet kan skræmme mulige medlemmer bort?
   Man mÃ¥ være glad over det arbejde, der fra forskellig side gøres for at fÃ¥ efterkrigsvognene bevaret, idet det ville være særdeles beklageligt, om vi om føje Ã¥r skulle stÃ¥ helt uden bevarede eksempler pÃ¥ tidstypiske automobiler fra efter 1945 - sÃ¥ jeg vil slutte med en indtrængende appel til DVK's medlemmer om, at de accepterer problemet og bidrager til at løse det - ved at redde, hvad der endnu kan reddes - i stedet for hÃ¥nligt at rynke pÃ¥ næsen ad „det efterkrigs-skidt".
                    Anders Ditlev Clausager

                     SÆLGES:
Instruktionsbøger til Oldsmobile 1935, Pontiac 1934, Dodge 1936, 35 kr. pr. stk. Startkranse til amr. vogne 1920-35. Forlygter til Buick 1928 og Ford 29. 2 ny dæk 4.75 x 17.
      Viklit Graae Jørgensen,
       (01) 87 85 06. 

         CHEVROLET 1930 COUPÉ
Sport, en virkelig ener, farve original gul og brun, restaureret af fagmand til mindste detaille. Motor, kobling, gearkasse, styretøj, bremser hovedrepareret, vognen fremtræder fuldstændig som ny, er meget velkørende, sælges synet i købers navn.
                   L. Schilling,
                   Frenderup Auto,
                  4571 Grevinge,
                  (03) 45 94 33.

                  M. G. J TYPE
1932, 4-pers. cabriolet med barnevognsbeslag, sjælden type. Motoren er istandsat med renoveret knastaksel og der er ny asketræsrammer i karrosseriet. Dækkene er pæne, ellers skal der gøres en del ved vognen før den er køreklar.
             Peter Sivertsen,
             ArsukgÃ¥rd, Alsønderup,
             3400 Hillerød,
            (03) 28 65 91.