Bilhistorisk Tidsskrift  32/1972     side 8

     
 

  LINCOLN ZEPHYR

På samme måde som for de øvrige amerikanske fabrikanter af luksuskøretøjer forsvandt markedet for de dyre Lincoln-vogne praktisk talt efter den økonomiske krise, der begyndte i 1929.
   Dette førte til overvejelser inden for Ford koncernen, som Lincoin hørte til, om standsning af fabrikationen. Ivrig talsmand for dette var Henry Fords højre hånd, dansk-amerikaneren Charles Sorensen, medens Henry Fords søn Edsel Ford, der altid havde haft en særlig interesse for Lincoln, energisk modsatte sig dette.
   På samme tider var karrosserifabrikken Briggs, der leverede karrosserier både til Chrysler og Ford, i alvorlige overvejelser vedrørende fremtiden. På grund af det katastrofale fald i den amerikanske bilproduktion var Briggs' økonomiske situation ikke alt for god, og samtidig var forholdet til Ford ret anspændt, idet Ford var af den opfattelse, at Briggs favoriserede Chrysler, der i begyndelsen af 30-erne sammen med General Motors trængte Ford tilbage i konkurrencen.

Gert Petersen havde den flyvende vagtel som kølerfigur på sin Ford A. Og til højre Strøjer Hansens nyerhvervelse, Lincoin Zephyr 1939 specialcahriolet.