Bilhistorisk Tidsskrift  32/1972    side 27

  

rolet brandsprøjte, Dråby har fået Neels 1925 '70' Chrysler sedan og Neel har fået nogle kontanter. - - - Vort tidligere medlem Niels Bødkers 1923 Fiat 501 sedan er via en mellemlanding i Hjortekær endt hos Gunnar Falk. Vognen har stået ude med ødelagte ruder i syv år og vil blive hugget op til reservedele til Falks 1924 touring - men hvis nogen mangler fx det særlige panelværk til en sedan kan det sikkert købes. - - - Vor svenske søsterklub Automobilhistoriska Klubbens medstifter i 1950 og formand siden, Curt Borgenstam, har overladt formandsposten til DVK-medlem Melcher Ekstremer. Borgenstam kommer til at indtage en slags ærespræsidentpost for fremtiden. A propos: DVK-medlemmer kan stadig på særlig fordelagtige vilkår tegne særabonnement på samme klubs fine blad Autohistorica. Adressen er c/o Tekniska Museet, S 1115 27 Stock holm. - - - I Autohistorica læser vi at Champion er begyndt at nyfremstille X- tændrøret til Ford T og 3X-tændrøret til Ford A og B - de leveres endda i den gamle, klassiske rode, henholdsvis blå karton, og er fuldstændig som for en menneskealder siden, med messingtop. - - - Norsk Veteranvogn Klubb kører 20 års jubilæumsrally den 25. til 27. august. Interesserede kan få nærmere oplysning hos NVK,

Postboks 5379, Majorstua, Oslo 3. - - - Anders Clausager har erhvervet en 1950 Citroén 11 BL (populært kaldet „11 Sport") som er ved at blive gjort klar til syn og skal tjene som hverdagskøretøj. Man må vel vise, at man kan føre sine teorier ud i praksis! - - - Også i Århus har Erik Schultz skiftet sin 1956 11 BL ud med en 1953 11 Normale. Han påtænker at stifte en klub for de få der ejer både en cabriolet og en 15 (der er vist 3 i dette land der er så begunstigede) - men anbefaler ellers den svenske Bil klub frem for den franske Traction Universelle til danske tractionister. - - - Automobilhistoriska Klubben arrangerer igen i år grupperejse til Brighton løbet. - - - Nordjysk Vintage Motor Klub er medarrangør af et løb fra Ålborg til Blokhus 2. juli. - - - For et par måneder side døde Erhard Sørensen i Nørresundby midt i arbejdet med at lave et nordjysk bilmuseum i Bouet. Hans søn, der er automekaniker, vil føre arbejdet videre. - - - Der indkom kun en eneste løsning på konkurrencen i sidste nummer - og den var forkert. Chancen er der altså endnu for at vinde præmien, en flot farvereproduktion med en veteranbil. - - - Københavns Ford A Klubs Løvspringsrally havde rekorddeltagelse af 40 vogne, og de var af bedre kvalitet end nogensinde.

Nye dele m. m.
   Mekaniker Lars Karlshøj i Bonderup ved Næstved er begyndt at nyfremstille dele til gamle biler, og vi har haft lejlighed til at se nogle eksempler, som virkede meget fine. Det var lygterande og et tåspark til sidepaneler over trinbrætterne. Nærmere bestemt består produktionen foreløbig af sparkepanelet, som er støbt i aluminium og koster kr. 18.50, lygterande til Chevrolet torpedolygter 1925 til 29 kr. 10.-, og til Chevrolet forlygter årgang 1926 og 27 kr. 25.-. Til 27 og 28 fremstilles de endnu ikke, men ordrer modtages gerne. Endvidere tilbydes lygterand til sardindåse- baglygten på Chevrolet 1926 til 29 kr. 48.-, (vi minder om at Bach Sjøgren i Ahlefeldtsgade i København er i stand til at levere det røde glas med STOP). Chevrolet 1923-26 baglygteglas kr. 8.- (kan også bruges til Ford T), med rand kr. 23.-. Karlshøj fremstiller endnu ikke den komplette baglygte, men modtager også gerne ordrer på den. Endvidere påtænker Karlshøj at producere følgende til Ford A og hører gerne fra interesserede for at sondere om der er grundlag for at sætte det i gang: Forruderamme til lukket og åben vogn, kalechestativ til phaeton alle årgange, dørhåndtag til samme, og bag-