Bilhistorisk Tidsskrift  32/1972     side 31

     
 

Topolino-varianter med mere ...
   Turens hovedattraktion var dog ubestrideligt Torinos bilmuseum. Med dets navn hædrer det sin skaber, greve Carlo Biscaretti di Ruffia (1879-1959), der så tidligt som 1932 tog initiativet til at skabe et italiensk bilmuseum. Hans fader var en af den italienske bilismes „gudfædre", blandt grundlæggerne af Fiat og af den italienske automobilklub ACI; selv har han også sat sine spor mange steder, bl. a. som den der tegnede Lancias bomærke.
   Museet etableredes på permanent basis i 1957, med støtte af den italienske bil- og tilbehørsindustri, Agnelli-familien, byen Torino og flere organisationer; dets nuværende bygning indviedes i 1960. Det må være det mest imponerende domicil noget automobilmuseum besidder: En meget smuk og moderne bygning med rigelig plads til de over 400 udstillede effekter og alle nødvendige faciliteter. Museet er meget smukt beliggende i Torinos sydlige udkant med udsigt over Po-dalen.
   I samlingerne er der naturligvis flest repræsentanter for Italien - lige fra de første pionerer fra omkring århundredskiftet: Bernardi, Prinetti & Stucchi, Fiat og Ceirano. Langt de fleste betydende italienske biler er udstillet, det være sig klassikerne som Isotta-Fraschini, O. M. og Itala - bl. a.

ses den savoyiske dronningemoder Margheritas 45 hestes Itala fra 1909, der lød kælenavnet „Palombella", og fyrst Borgheses vindende Itala (af samme model) fra Peking-Paris løbet 1907 - de berømte racervogne fra Alfa Romeo, Maserati, Ferrari og Lancia, eller Fiats beskednere hverdagskøretøjer. Man kan her se Vincenzo Lancias personlige Lambda, Farinas berømte Cisitalia 202 coupé fra 1948 der indvarslede en ny automobil-stil, Fiats gasturbinedrevne experimentalvogn fra 1954 - og mange, mange flere.
   At også de vigtigste udenlandske biltyper er med, vil følgende alfabetiske liste med udpluk (!) af kataloget give et indtryk af: Austin Seven, Bentley, Benz, Bugatti 35 og 56, Citroën Kløverblad og Traction, de Dion & Bouton, Ford T og A, Hispano-Suiza, Jaguar D type, Mercedes- Benz 540K og RW 196, Oldsmobile "curved dash", Panhard & Levassor, Renault, Rolls-Royce Silver Ghost, Stanley Steamer - og så videre.
   Specielle samlinger eller sektioner beskæftiger sig bl. a. med de mest betydende italienske automobilfabrikkers historie (Fiat, Lancia, O. M., Bianchi og Alfa Romeo), automobilsport og racervogne, automobilteknik, karrosserikunst, motorcykler etc., og der vises modeller af de tidligste

                SALG OG KØB: 
Sælges: Dele til Ford T og Ford A. Ny dele til Ford V8 1934-47, Ford T hjul 21 og 30", højre bagskærm til Chevrolet 1928, dele til Buick 1934, motorer og aksler til mange biler. 
Købes: Vindspejl, torpedolamper med arme og kaleche (helst komplet) til Ford 1930 roadster. Alt til Ford 1928 roadster. Eventuelt bytte med Ford T dele. 32 x 4" hjul til Dodge 1922. 2 forlygter til Citroën C4 1928, karrosseridele til Ford T 1920 sedan med midterdør og 2 baglygter til Ford A 1928.
             Kent Rylander
             Bomannasäte
             511 00 Kinna Sverige
             Tel. 0320/12849

                 SJÆLDEN BOG 
Lommebog for Mekanikere, 6. Udgave, 1920. Af Peder Lobben. En praktisk Haandbog indeholdende Principper, Formler, Tabeller, Regler og Data til Brug for Mekanikere, Tegnere, Maskinkonstruktører og andre mekaniske Arbejdere. 960 sider, 330 tegninger og over 160 tabeller. Kr. 25.-
          P. O. Antikvariat
          Elmegade 25, 2200 København N