Bilhistorisk Tidsskrift  33/1972     side 8

      
 

 

ningstrin fra ca. 32 helt op til 40 hk. Gearkassen var 4 trins, men gearingen var meget lav, specielt i l. gear, hvor accelerationen næppe overstiger en snegls. Alligevel klarede vognen sig glimrende, og på alle datidens racerbaner dystede MG og Singer bravt om kap med de kraftigere vogne fra Riley, Aston Martin og lignende. De klarede sig godt de små Singere, på selveste Le Mans vandt en 4 personers Singer 9 sport klassesejr, og blev nr. 13 i alt. Det var i 1933, og denne model bar herefter tilnavnet „Le Mans".
    Hvor man end læser om Singer, støder man på den beklagelige hændelse, der indtraf under et løb - det så berømte Tourist Trophy (TT), i 1935. I april nummeret 1972 af det engelske magasin "Motor Sport" forsøger man at hæve lidt af det slør af mystik, der altid har været om baggrunden for hændelsen. Det der skete var, at 3 Singer Le Mans 9, blev smadret på næsten samme sted på banen - ikke samtidig, men hver for sig. Hver gang var fejlen den samme - et kuglehoved knækket i styretøjet. De 3 Singere var ikke på nogen måde standard Singere. De havde specielle karrosserier med spids bagende, og selv om motoren i princippet var den samme, var den tunet til at yde 41 hk, og vognene kunne løbe 103 m.p.h. (166 kmt).