|

|
|
ningstrin fra ca. 32 helt op til 40 hk. Gearkassen var 4 trins, men gearingen var meget
lav, specielt i l. gear, hvor accelerationen næppe overstiger en snegls. Alligevel klarede vognen sig
glimrende, og på alle datidens racerbaner dystede MG og Singer bravt om kap med de kraftigere vogne fra
Riley, Aston Martin og lignende. De klarede sig godt de små Singere, på selveste Le Mans vandt en 4
personers Singer 9 sport klassesejr, og blev nr. 13 i alt. Det var i 1933, og denne model bar herefter
tilnavnet „Le Mans".
Hvor man end læser om Singer, støder man på den beklagelige hændelse, der indtraf
under et løb - det så berømte Tourist Trophy (TT), i 1935. I april nummeret 1972 af det engelske magasin
"Motor Sport" forsøger man at hæve lidt af det slør af mystik, der altid har været om
baggrunden for hændelsen. Det der skete var, at 3 Singer Le Mans 9, blev smadret på næsten samme sted på
banen - ikke samtidig, men hver for sig. Hver gang var fejlen den samme - et kuglehoved knækket i
styretøjet. De 3 Singere var ikke på nogen måde standard Singere. De havde specielle karrosserier med
spids bagende, og selv om motoren i princippet var den samme, var den tunet til at yde 41 hk, og vognene
kunne løbe 103 m.p.h. (166 kmt). |
|