Bilhistorisk Tidsskrift  33/1972     side 9

     

Forfatteren af artiklen mener - i modsætning til mange andre, der hævdede at kørerne havde pillet ved styretøjet (hvordan gør man det?) — at styretøjet i de 3 vogne simpelt hen var blevet „træt". De samme 3 vogne havde deltaget på Le Mans, og det kan godt være lidt trættende også for et styretøj. Som forfatteren tilføjede: Singer benyttede en tværgående styrestang, som allerede dengang blev anset for at være utilstrækkelig på racerbanerne.
   Og én ting står i hvert fald fast: Singer trak sig ud af racerløb, og mærket led et uopretteligt nederlag. I 1937 ophørte man med at bygge deciderede sportsvogne og koncentrerede sig om personvogne og enkelte cabriolet-modeller. Efter krigen byggede man en sportslig vogn, den 1½-liters SM 1500, men den havde et temmelig usportsligt karrosseri, trods udmærkede køreegenskaber, og kunne ikke redde firmaet. Personvognene efter krigen fik i en amerikansk bilbog betegnelsen: rather dull. En spændende ny motorkonstruktion med to overliggende knastaksler og en næsten kvadratisk motor med et volumen på 1750 ccm kom aldrig længere end til tegne- brættet.
   Mine egne Singere - jeg har nemlig 2 - er begge Singer 9 Le Mans. Den ene, den lyseblå, der første gang var ude at røre sig