Bilhistorisk Tidsskrift 33/1972 side 10 |
i BP-løbet, er fra 1933. Den anden er lidt sammenskrab fra 1934 og 1935, og jeg ved ikke
egentlig hvad der er mest af. Den er en "Special Speed Model", med en stor firkantet tank, 2
reservehjul, og meget snæver plads til 2 personer. Når jeg ikke restaurerede den først, skyldtes det
mest, at jeg, da den var splittet ad, opdagede at dens chassisramme var forsynet med et nærmest uendeligt
antal påsvejsede lasker. Den blev derfor stillet til side indtil videre, og jeg gik i stedet i gang med den
fra 33, en 4 personers. |
min kone også at England kunne være et udmærket sted at holde sommerferie, og vi drog af sted med vores Renault 16 kun læsset med 2 kufferter og lidt golfkøller (hun troede vi skulle spille golf). Ad snedige veje fik jeg hende rundt i England, præcis til de steder, hvor der var skyggen af en chance til at finde noget til en Singer. Og da vi vendte hjem slæbte bagenden af Renault'en næsten hen ad jorden, tynget af det hav af herlige stumper jeg havde fundet. Tolderne i Esbjerg kastede et opgivende blik på det bjerg af gammelt jern jeg havde med - og lod mig slippe igennem. Blandt delene var et sæt originale karburatorer, instrumenter og meget mere. Da skærmene kom af og blev sandblæst lignede de nærmest en gang arabisk filigranarbejde. De måtte bygges helt op på ny. Heldigvis er det meste af det øvrige karrosseri af aluminium, og det var i udmærket stand under de ca. 9 lag lak. Nedenunder det meget ulækre betræk på sæder gemte det originale læderindtræk sig. Desværre helt rådnet væk. Og den oprindelige (som andre ejere af engelske vogne fra den tid vil nikke genkendende til) gummiindsats, så man kunne puste sæderne op efter behag, var på bagsædet blevet erstattet med en bilslange. Motor, gearkasse og bagtøj var i rigtig god stand, og |
det klaredes med lidt ventilslibning, nye styr selvfølgelig, men mærkeligt nok skulle
den ikke bores. De 2 ensomme hovedlejer i hver sin ende af motoren skulle ikke engang udskiftes. |