Det første SELANDIA løb - eller det andet Bromølle-løb - fik forbløffende stor
og fin deltagelse, skønt det kom så relativt hurtigt efter BP-rallyet Århus-København, og det var
en skøn blanding af de samme køretøjer og nogle helt andre og til dels aldrig før sete. For
første gang blev der prøvet en regulær klasse for efterkrigsvogne, og det blev et eksempel til
efterfølgelse.
Man må, nok indrømme at en del af de danske biler der
eksporteres far en bedre skæbne i det fremmede end de ville have faet herhjemme. Det gælder denne
exceptionelle Ford T touring fra 1926 som formanden for den hollandske Pionier-Auto- mobielen Club,
Hein Visser, hentede på Viborgkanten for en halv snes år siden. Visser deltog med den i Selandia
løbet og vognen vakte ubehersket beundring. Visser har i adskillige år brugt den til langture på
kryds og tværs i Europa, og turen fra Holland til Danmark denne gang blev gjort i glidende stil på
to døgn. |
|
Knabstrup Hovedgård var et godt valgt mellemlandingssted, og egnen er jo i det
hele taget dejlig til formålet. Deltagerne kom ud for en række opgaver, og det er interessant at se
at de skriftlige bilhistoriske spørgsmål gav mange rigtige besvarelser, hvorimod nogle visuelle
opgaver voldte vanskeligheder. Det var tidsfæstelse af to cykler fra Wodschows samling og især
identifikation af to biler på fotos, Volvo-modeller fra trediverne. Svarene lød på alt mellem
himmel og jord fra Simca til Lincoln!
RESULTATER:
For flest opsamlede points:
1. Cay Andersen, Ford T sedan 1924.
2. Poul Jensen, M. G. J l cabriolet 1932.
3. Ebbe Hansen, Morris 8 1938.
Concours d'Élégance - før 1930:
1. O. Juhl Jørgensen, Ford T sedan 1926.
2. Hein Visser, Holland, Ford T touring
1926. |