Bilhistorisk Tidsskrift  33/1972    side 23

   

ledværket "Those Elegant Rolls-Royces", Melbourne Brindle, hvis kolorerede tegninger af 20 Stiver Ghosts er udgivet i en kostbar bog, David Howart, som er klubbens bibliotekar.
   Flere af deltagerne har magt over tingene - en har 18 RR'er, en anden en Daimler fra 1897, en tredje 21 biler ind. en Darracq 1904 o.s.v.
   Rallyet startede i Esbjerg i regn og storm, men englænderne erklærede, at det var helt hjemligt og startede i godt humør i åbne biler i skjorteærmer. Deltagerne havde fået udleveret BP's fortrinlige kort, og vi havde lavet en rutebeskrivelse, der beskrev hele programmet med ruterne ad småveje, stednavne, hoteller og menuer. Det sidste gav anledning til, at en deltager, som var kommet på afveje, henvendte sig til en mand, der lugede roer, og viste ham kort og program og spurgte om vej. Det lykkedes at finde ruten, men først efter at den hjælpsomme mand forgæves havde søgt at finde Sirloin Steak på kortet over Svendborg og omegn.
   På Ålholm blev vi kørt i møde af baronen og baronessen i Stiver Ghost'en fra 1911, og de viste os selv rundt på museet, optrådte som lokomotivførere og deltog i frokosten og viste os rundt på slottet.
   S. J. Skinner var punkteret 2 gange med

sin Silver Ghost 1910 og havde ikke flere reservehjul, men lånte et dæk på Ålholm. Af frygt for nye punkteringer havde han sneget sig forsigtigt afsted og flyttet bagagen over hos andre, men efter at han havde fået et nyt reservehjul, tog fanden ved ham, og han kørte til København med en gennemsnitsfart på 90 kmt og nåede frem en halv time før os andre.
   I København havde Skandinavisk Motor Co. A/S stillet en garagehal på Østerbrogade til vor disposition, hvorved vi fik en ideel løsning på parkeringsproblemet, medens vi boede 4 nætter i Nyhavn.
   BP havde foruden at forsyne os med ideelt kortmateriale inviteret os til en pragtfuld middag, hvor E. H. Tersling venligt og muntert bød os velkommen med bl. a. at udtale, at han foretrak bilturister, der kørte rundt i landet og brugte „motorsprit" frem for, at de sad og drak almindelig sprit i København. I middagen deltog ingeniørerne Egon Jensen og P. Olesen, der restaurerer BP's Silver Ghost 1920, og det er mit indtryk, at de fik knyttet værdifulde forbindelser og fik mange gode råd og tilbud om hjælp til at finde de manglende dele.
   Den sidste dag i København kørte vi til Kronborg i de gamle biler med passagerer (udvalgt af mig) og SMC var vært

     TANKTRANSFERS TIL MC
Triumph ca. 1950-40, OK Supreme, Velocette ca. 1930, Rudge ca. 1930, James, Matchless ca. 1930-40, Gillet ca. 1930-40, New Imperial ca. 1930-35, DKW ca. 1935, Victoria, BSA Golden Flash.
                  DESUDEN:
l sæt forlygter, positionslys, instrumentbord til Ford A 1931, l stk. fabriksny Miller baglygte til mc. Sælges eller byttes med stumper til Harley-Davidson sideventilet 1926-36.
                 DÆK BYTTES
1 stk. fabriksnyt vulstdæk 30 x 3½ byttes for 28 x 3 vulstfælg 40 huller, eller et 28 x 3 dæk eller stumper til Harley- Davidson eller Nimbus „Kakkelovnsrør".
               FÆLGE BYTTES
2 stk. fælge 25" x 3" vulst, meget fine, byttes for 28" x 3" vulst fælge.
            Poul Jørss
            Rodosvej 20, 2300 S
           (01) 58 53 77
             NY TOPPAKNINGER
(kobber-asbest) for 4-6-8-cyl. top- og sideventilede amerikanske og europæiske bilmotorer årgang ca. 1925-40, i alt 50 stk. sælges samlet. Venligst skriftlig henvendelse.
            Mr. Norton
            Æbeløgade 29, 2100 Ø