Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 34 - VINTER 1972-73    side 10

  

har haft de mest moderne motorgader i Europa - og før den tid aldrig krævede kørekort af motorcyklister og bilister.
   Ved ankomsten startede man - efter garagering i et hotelgarageanlæg, der i to etager kan rumme over 1000 biler - med et cocktail-party, ikke givet af aviskongen Bennett, men af det store ansete engelske Financial Times, som også gav løbstrofæet: en 750 gram tung aluminiumsbarre med indskrift. Der var ikke hotelværelser bestilt til de danske hold, men den rigtige mand fik på få minutter arangeret to luxusværelser på Hotel Charlemagne ved EF-bygningen, kun 200 meter fra Hotel Europa, og næsten til halv pris af den oprindelige. Ford-holdet havde læst i brevet, at det kostede £ 5 pro persona for gala-dinner'en, men det skulle gå anderledes. Alle kom ind, gratis!
   Efter sengetid på kl. 2:30 mandag morgen stod man atter op kl. 7:45 (ny-europæisk tid!). Programmet var kortégekørsel gennem Bruxelles centrum til verdens mest romantiske rådhusplads, Grand Place, der kun består af en ramme af renaissancebygninger med forgyldte forsiringer, den helt rigtige ramme for renaissance-automobilernes skue. I næsten 2 timer oplevedes dette historiske møde, mens én af de tre opmarcherede to-dækker busser fra London rummede en whisky-pub til vederkvægelse for landevejens pionerer.

Dennis brandsprøjten fra 1914 vakte vild jubel. Desværre er intet oplyst om motorstørrelsen, men fabrikatet er White & Poppe med kædetrans mission. Restaureringsmester: Greenall Whitney Brewery.

   Ved 12-tiden kørte man, dvs. Ford-holdet fulgte kortegen til Gent, hvor der var lunch, hvorefter Ford'en officielt forlod

Første og ældste selvkørende deltagerbil, en Pick 4 hk fra 1901, kører fra borde i Oostende. Tophastighed 48 kmt, pris i 1901: 160 Pund Sterling.

arrangementet kl. 15. BMW-holdet krydsede direkte ud af byen, da begge skulle på arbejde onsdag morgen, og holdet nåede op til 10 km syd for Osnabruck mandag aften i tæt og fugtig tåge.