Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side   4

  

litteraturfortegnelse - og det kan nævnes, at klubben råder over materiale, hvis nogen tager initiativet til sektioner for Rover, Hudson-Essex-Terraplane og Nash.
   Hovedbegivenheden blandt løbene var BP-løbet i maj, i en stil og en skala vi ikke er vant til, og det vil tilsyneladende blive fulgt op næste år.
   Selandia rallyet l. juli var også et særdeles fint arrangement.
   Enkelte fra klubben deltog i Grethe Jacobsens Lolland-Falster løb, der ellers mest havde udenlandsk deltagelse. Der var også DVK-deltagelse i et Vikingrally, som en lokal bilklub i Frederikssund arran- gerede, uheldigvis samme dag som BP- rallyet, og i Ford A Klubbens Løvspringsudflugt. E. F. Jacobsen holder liv i det eneste af de traditionelle DVK-løb, det hyggelige Ringkøbingløb.
   Endelig har vi været inviteret med til DVMC's arrangementer og i sidste øjeblik blev vi repræsenteret med to vogne i EF- rallyet, en kold affære i januar i år.
  Mackeprang omtalte forbindelsen med andre klubber i ind- og udland - særlig DVMC — som vi har en masse medlemmer fælles med.
   Som gaver har klubben modtaget ny ting til litteratursamlingen, fra Østerbros Karrosserifabrik en del gamle beslag, blandt

andet rudeoptræk, og fra Skandinavisk Motor Co. BMW-, Rover-, Chrysler og De-Soto-Plymouth ting.
   Forsikringsgruppen har haft sit første år som selvstændig og har så vidt det kan ses af det foreløbige regnskab haft et meget fint resultat. Der er ikke kommet noget præmiestigning, og der skulle komme en hel del penge tilbage. Der er i dag 107 forsikringer.
   Vognlisten som længe har været et smertensbarn, er endelig kommet i arbejde. Mackeprang har overladt materialet til E. F. Jacobsen, som havde de første prøvesider med til generalforsamlingen. Listen kommer i første omgang til at omfatte medlemmer, der enten har udfyldt de skemaer, der blev sendt ud sidste sommer, eller som har opført deres køretøjer på de ny indmeldelseskort. Der er godt 350 medlemmer, og det er jo ikke komplet, men listen vil blive suppleret efterhånden.
   Bestyrelsen har arbejdet videre med forslag til vognbedømmelsescertifikater, og har besluttet at lade det gå i udvalg - man hører gerne fra medlemmer, der har relevante ideer.
   Klubben har bistået ved mange afgiftsberigtigelser for importerede vogne i årets løb. Der har været nogle forskrækkelser, hvor toldvæsenet har forlangt et stort

depositum inden vurderingen af køretøjet. Der arbejdes fortsat på at få rykket grænsen for lempelig afgiftsberigtigelse fra 1935 til 1940. For øjeblikket er der forsøgsvis ansøgning inde om en 1939- model.
   Der er kommet mange henvendelser fra medlemmer om at få 1927-ordningen udvidet, og man må håbe på at det lykkes.
   Mackeprang nævnte kort de ny regler for bilernes udstødning - men vi skal i den forbindelse henvise til Holst Jensens artikel i dette nummer af bladet.
    Med tanke på klubbens andet navn, Bilhistorisk Selskab, er bestyrelsen indstillet på at arbejde mere for det alment bilhistoriske - og det vil blandt andet sige at klargøre hvilke efterkrigskøretøjer vi skal tænke på at bevare.
   Under bemærkninger til formandsberetningen spurgte Holst Jensen, hvorfor bestyrelsen havde afslået at hjælpe et medlem med at bevare de gamle nummerplader ved omregistrering af en bil i hans navn. Mackeprang svarede, at det var fordi klubben havde forhørt sig flere gange hos myndighederne, og der var ikke mere mulighed for dispensation. Teknisk Museum har særlig dispensation til at udstille biler med gamle nummerplader - men må ikke køre med dem.