|
litteraturfortegnelse - og det kan nævnes, at klubben
råder over materiale, hvis nogen tager initiativet til sektioner for
Rover, Hudson-Essex-Terraplane og Nash.
Hovedbegivenheden blandt løbene var BP-løbet i maj, i en
stil og en skala vi ikke er vant til, og det vil tilsyneladende blive
fulgt op næste år.
Selandia rallyet l. juli var også et særdeles fint
arrangement.
Enkelte fra klubben deltog i Grethe Jacobsens Lolland-Falster
løb, der ellers mest havde udenlandsk deltagelse. Der var også
DVK-deltagelse i et Vikingrally, som en lokal bilklub i Frederikssund
arran- gerede, uheldigvis samme dag som BP- rallyet, og i Ford A Klubbens
Løvspringsudflugt. E. F. Jacobsen holder liv i det eneste af de
traditionelle DVK-løb, det hyggelige Ringkøbingløb.
Endelig har vi været inviteret med til DVMC's arrangementer
og i sidste øjeblik blev vi repræsenteret med to vogne i EF- rallyet, en
kold affære i januar i år.
Mackeprang omtalte forbindelsen med andre klubber i ind- og udland
- særlig DVMC — som vi har en masse medlemmer fælles med.
Som gaver har klubben modtaget ny ting til
litteratursamlingen, fra Østerbros Karrosserifabrik en del gamle beslag,
blandt |
|
andet rudeoptræk, og fra Skandinavisk Motor Co. BMW-,
Rover-, Chrysler og De-Soto-Plymouth ting.
Forsikringsgruppen har haft sit første år som selvstændig
og har så vidt det kan ses af det foreløbige regnskab haft et meget fint
resultat. Der er ikke kommet noget præmiestigning, og der skulle komme en
hel del penge tilbage. Der er i dag 107 forsikringer.
Vognlisten som længe har været et smertensbarn, er endelig
kommet i arbejde. Mackeprang har overladt materialet til E. F. Jacobsen,
som havde de første prøvesider med til generalforsamlingen. Listen
kommer i første omgang til at omfatte medlemmer, der enten har udfyldt de
skemaer, der blev sendt ud sidste sommer, eller som har opført deres
køretøjer på de ny indmeldelseskort. Der er godt 350 medlemmer, og det
er jo ikke komplet, men listen vil blive suppleret efterhånden.
Bestyrelsen har arbejdet videre med forslag til
vognbedømmelsescertifikater, og har besluttet at lade det gå i udvalg -
man hører gerne fra medlemmer, der har relevante ideer.
Klubben har bistået ved mange afgiftsberigtigelser for
importerede vogne i årets løb. Der har været nogle forskrækkelser,
hvor toldvæsenet har forlangt et stort |
|
depositum inden vurderingen af køretøjet. Der arbejdes
fortsat på at få rykket grænsen for lempelig afgiftsberigtigelse fra
1935 til 1940. For øjeblikket er der forsøgsvis ansøgning inde om en
1939- model.
Der er kommet mange henvendelser fra medlemmer om at få
1927-ordningen udvidet, og man må håbe på at det lykkes.
Mackeprang nævnte kort de ny regler for bilernes udstødning
- men vi skal i den forbindelse henvise til Holst Jensens artikel i dette
nummer af bladet.
Med tanke på klubbens andet navn, Bilhistorisk
Selskab, er bestyrelsen indstillet på at arbejde mere for det alment
bilhistoriske - og det vil blandt andet sige at klargøre hvilke
efterkrigskøretøjer vi skal tænke på at bevare.
Under bemærkninger til formandsberetningen spurgte Holst
Jensen, hvorfor bestyrelsen havde afslået at hjælpe et medlem med at
bevare de gamle nummerplader ved omregistrering af en bil i hans navn.
Mackeprang svarede, at det var fordi klubben havde forhørt sig flere
gange hos myndighederne, og der var ikke mere mulighed for dispensation.
Teknisk Museum har særlig dispensation til at udstille biler med gamle
nummerplader - men må ikke køre med dem. |
|