Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side   9

  

er opslidt, karburatorerne er i god stand og tændingen er i orden og rigtigt justeret. Står tændingen et par grader forkert, giver det let et par procent mere kulilte. På mange af vore vogne er der jo ikke automatisk tændingsforstiller. Vi klarer det selv med høj og lav tænding, og det er nok der, vi skal være opmærksomme på, at vi af angst for at den skal slå tilbage ved håndstart har fået stillet tændingen for lavt og derfor ikke kan stille højt nok til landevejskørsel. Det giver for stort benzinforbrug og kulilteprocent, både ved tomgang og landevejskørsel.
   På karburatoren er det tomgangs blandingsskruen (luftskruen), der er i funktion indtil ca. 50 km/t. der justeres på, man kan nok selv finde det sted, hvor motoren går bedst, men 1/4 omgang på skruen giver let 5 % mere eller mindre kulilte, så man er nødt til at få målt kulilten. Er der stilbar hovedstrålespids, bør man også få målt kulilten under kørsel på landevejen, så man ved den er rigtig, er blandingen for fed forurener man meget og forbruget bliver for højt, er blandingen for mager, brænder man ventilerne af.
   Ad lige vej ved normal kørsel skal blandingen være ca. 14.5:1, hvilket vil sige 14.5 kg luft til l kg benzin, og det svarer til en kulilteprocent på 0-1.

En anden ting i den forbindelse er benzinen, der er ingen fordel ved at køre på superbenzin, vores vogne er konstrueret til et efter vore dage meget lavt oktantal, og vi kan slet ikke udnytte den gode benzin, den løber lige gennem motoren, og vi kører et par kilometer mindre på literen og forurener mere, altså kør bare på den billigste.
  Er en bil i den fabriksfremstillede udførelse af en sådan type eller er bilens karburatorsystem af en sådan art, at en konstateret for høj kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser, godkendes bilen med den laveste opnåelige kulilteværdi som tilføjes registreringsattester, sådan står der i loven, og det er vist nærmest biler med SU karburator, der har brug for den bestemmelse. Det kan godt lade sig gøre at stille en SU karburator, så den har en kulilteprocent på ca. 4.5, men så kan vognen ikke bestille noget ud ad vejen, og ventilerne er i stor fare.
   Forøvrigt gælder det ikke om at få kulilteprocenten så lav som mulig, ca. 4 % ved tomgang er det, der giver mindst muligt også af andre skadelige stoffer, kommer man længere ned, bliver der til gengæld mere af de andre ting.
   En ting skal siges helt klart, har en bil været til kuliltetest og er blevet justeret,

og derefter ikke går så godt eller ikke kan bestille noget ud ad vejen, er der noget galt, som skal undersøges omhyggeligt omgående.                Åge Holst Jensen

Ekstraordinær
generalforsamling
holdes tirsdag den 3. juli i forbindelse med det ordinære jyske medlemsmøde. Dagsorden: Endelig stillingtagen til den ændring af vedtægternes paragraf 8 som blev foreløbigt vedtaget på den ordinære generalforsamling.


              MORRIS 8E 1939
saloon, meget fin stand, indregistreret.
             Carl Møller
             Stevnsvej 24, Strøby Egede
             4600 Køge
             (03) 66 71 90

            TIL TERRAPLANE
6-cyl. 1934 søges et topstykke eller endnu bedre en komplet motor.
              Gemzøe
              Østbanegade 47, 2100 Ø
              ØBro 7043