|
er opslidt, karburatorerne er i god stand og tændingen er i
orden og rigtigt justeret. Står tændingen et par grader forkert, giver
det let et par procent mere kulilte. På mange af vore vogne er der jo
ikke automatisk tændingsforstiller. Vi klarer det selv med høj og lav
tænding, og det er nok der, vi skal være opmærksomme på, at vi af
angst for at den skal slå tilbage ved håndstart har fået stillet
tændingen for lavt og derfor ikke kan stille højt nok til
landevejskørsel. Det giver for stort benzinforbrug og kulilteprocent,
både ved tomgang og landevejskørsel.
På karburatoren er det tomgangs blandingsskruen (luftskruen),
der er i funktion indtil ca. 50 km/t. der justeres på, man kan nok selv
finde det sted, hvor motoren går bedst, men 1/4 omgang på skruen giver
let 5 % mere eller mindre kulilte, så man er nødt til at få målt
kulilten. Er der stilbar hovedstrålespids, bør man også få målt
kulilten under kørsel på landevejen, så man ved den er rigtig, er
blandingen for fed forurener man meget og forbruget bliver for højt, er
blandingen for mager, brænder man ventilerne af.
Ad lige vej ved normal kørsel skal blandingen være ca.
14.5:1, hvilket vil sige 14.5 kg luft til l kg benzin, og det svarer til
en kulilteprocent på 0-1.
|
|
En anden ting i den forbindelse er benzinen, der er ingen
fordel ved at køre på superbenzin, vores vogne er konstrueret til et
efter vore dage meget lavt oktantal, og vi kan slet ikke udnytte den gode
benzin, den løber lige gennem motoren, og vi kører et par kilometer
mindre på literen og forurener mere, altså kør bare på den billigste.
Er en bil i den fabriksfremstillede udførelse af en sådan type
eller er bilens karburatorsystem af en sådan art, at en konstateret for
høj kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser,
godkendes bilen med den laveste opnåelige kulilteværdi som tilføjes
registreringsattester, sådan står der i loven, og det er vist nærmest
biler med SU karburator, der har brug for den bestemmelse. Det kan godt
lade sig gøre at stille en SU karburator, så den har en kulilteprocent
på ca. 4.5, men så kan vognen ikke bestille noget ud ad vejen, og
ventilerne er i stor fare.
Forøvrigt gælder det ikke om at få kulilteprocenten så
lav som mulig, ca. 4 % ved tomgang er det, der giver mindst muligt også
af andre skadelige stoffer, kommer man længere ned, bliver der til
gengæld mere af de andre ting.
En ting skal siges helt klart, har en bil været til
kuliltetest og er blevet justeret,
|
|
og derefter ikke går så godt eller ikke kan bestille noget
ud ad vejen, er der noget galt, som skal undersøges omhyggeligt
omgående.
Åge Holst Jensen
Ekstraordinær
generalforsamling
holdes tirsdag den 3. juli i forbindelse med det ordinære jyske
medlemsmøde. Dagsorden: Endelig stillingtagen til den ændring af
vedtægternes paragraf 8 som blev foreløbigt vedtaget på den ordinære
generalforsamling.
MORRIS 8E 1939
saloon, meget fin stand, indregistreret.
Carl
Møller
Stevnsvej 24, Strøby Egede
4600 Køge
(03) 66 71 90
TIL
TERRAPLANE
6-cyl. 1934 søges et topstykke eller endnu bedre en komplet motor.
Gemzøe
Østbanegade 47, 2100 Ø
ØBro 7043
|
|