Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 11

     
 

Ovenover: 
Milwaukee dampvogn 1901. Ved styret Peter Sørensen, den anden er hans ekspedient, A. Behrens. Milwaukee blev fremstillet 1900-1902. Den havde en 2-cyl. lodret dampmaskine på 5 HK, ildrørskedel med 100 rør og benzinfyring. Enkelt kædetræk. Schmitto skriver at Peter Sørensen selv indfyrte vognen i 1901 og at den første tur gik til Roskilde. Undervejs måtte der allerede ved Damhuskroen pumpes luft på brænderen. Ved Glostrup måtte der påfyldes vand og cylinderolie og atter pumpes luft. Ved Roskilde Kro benzin og igen luft, det samme i Hedehusene, hvor tillige kedlen fik frisk vand. Endelig efter et par timer nåede selskabet Roskilde og fik den hårdt tiltrængte frokost.

 

 noget så forfærdeligt. Imidlertid gik min fars forretning nede på Nørrevold ikke særlig godt, han skulle både passe sin cykelforretning om dagen og spille om aftenen, dels i teatret, dels i det gamle Pariserhallen - den tids Adlon. Og det endte med, at han gik fuldstændigt nedenom og hjem - og hvad skulle han så gøre, han skyldte en hel del penge. Hans søster Olga

Herunder: 
Magasin de Velo, Milwaukee dampvognen står i baggrunden og der er et fint billede malet på endevæggen

 

var blevet gift med Johannes Hansen Ott, der senere blev forretningsfører på og reorganiserede Politiken, som dengang var ved at gå ned. Hansen Ott var også ejer, af det, man dengang kaldte for »Cyclen« - senere »Autocyclen« og nu »Auto« (KDAK's medlemsblad). Han sørgede for, at far blev afdelingschef i Magasin du Nords store ny sportsafdeling, hvor de også solgte cykler, og far fik en tjans, han rejste hele Nordeuropa rundt, det vil sige Norge, Sverige, Finland, Rusland og Randstaterne og solgte cykler. Så skete der det, at gamle Vett blev ked af det cykelsalg,