Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 12

     
 

for de mistede så mange kunder, for når de væltede med cyklerne, kom de og lavede vrøvl og sagde det var cyklernes skyld, og far var meget ilter og kom op og skændes med dem. Det endte med at Vett sagde: - Det går ikke, vi mister vore kunder på det cykelsalg, det egner vi os slet ikke til. Ved De hvad, De skal overtage hele skidtet og begynde for Dem selv.
   Under disse rejser for Magasin med de kendte Monarch cykler, også her i provinsen, traf far jo de gamle kanoner som Nellemann i Randers og Bülow, som også oprindelig var cykel en gros firma. Så åbnede far med hele lageret fra Magasin en meget stor cykelforretning på hjørnet af Admiralgade og Fortunstræde. Den kaldte han Magasin de Velo, og det var her han fik tilnavnet Peter Velo og faktisk aldrig hed andet på det tidspunkt - Peter Velo kendte Gud og hvermand. Far var en meget stor Public Relations mand.
   Så kom den store udstilling i Koncertpalæet (Odd Fellow Palæet) i 1902. Den var arrangeret af DBC (Dansk Bicycle Club) og var egentlig en cykeludstilling, men der var også optaget biler, for de store cykelfirmaer så i bilerne en udvidelse af deres forretning og mente, det var inden for deres virkefelt.
   Far havde allerede i slutningen af halv-

 

Ved Koncertpalæet. Nogle af de vogne der kørte i corsoen gennem byen. Det er ikke Poul Dahls vogn til venstre og nr. 2 kender vi heller ikke. Poul Dahl stod som udstiller af De Dion-Bouton og Decauville, Peter Sørensen af Brems og Eisenach Wartburg (licensbygget Decauville,. Brems var også næsten magen til). Det er Peter Sørensen længst til højre med kasketten, men hvad det er for en af de tre bogstaveligt talt ens vogne tør vi ikke sige. Læs i øvrigt bade om udstillingen og om Brems-Decauville-Eisenach i Ry Andersens "Danske Biler og Motorcykler 1900-1902". Udstillingen fik et rekordstort antal betalende gæster, 16.140, og der blev solgt 20 motorcykler og 32 biler. På én gang blev antallet af biler i Københavns gader flerdoblet.
  

 femserne været i forbindelse med en dansker i Paris, grosserer Poul Dahl, der havde en af de første automobilforretninger,

 

på Avenue de l'Opera, hvor han gjorde forsøg på at sælge biler, men gik nedenom med fuld musik. Han skaffede far de første