Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 13

     
 

De Dion Bouton biler her til landet, blandt andre den første trehjulede motorcykel med en tohjulet påhængsvogn.
   Hvor far havde fået den Milwaukee dampvogn, som han kørte i ved jeg faktisk ikke. Men jeg har selv været ude og køre med den, og har set den blive varmet op nede i gården til forretningen lige ved Nikolaj Kirke. Og jeg kan berette om en tur jeg var med på, til Østerport Station, hvor far skulle træffe nogen, måske en køber. Vognen var meget flot. Endelig da den var varmet op og far fik lagt en plaid over benene, jeg sad ved siden af, så gik det ned til Kongens Nytorv og vi skulle hen ad Bredgade. Det blæste imidlertid ret stærkt, og da vi er kommet lige ind i Bredgade blæser den plaid far har på op over styrepinden, og han slår et slag for at få den væk. Vognen farer over i venstre side, hvor hjørneejendommen til Palægade netop er ved at blive bygget. Der var tømret et interimistisk fortov med overdækning, for at man ikke skulle få noget i hovedet, og 

Uden for Magasin de Velo er samlet nogle af deltagerne i udstillingen. Til højre Poul Dahl i De Dion-Bouton 8 HK. Mod venstre Peter Sørensen og familie i De Dion- Bouton 4½ HK, dernæst hans De Dion- Bouton 3 3/4 HK m. f l. Løvehovederne på facaden sidder der endnu, med bolte til ringene som holdt cykelhjulene.

 

 der kører han lige ind og klipper tre-fire af stolperne over med forakslen, som lå lidt foran det morderligt flotte frontstykke. Vi hørte det raslede ned bag os, men det tog far ingen notits af, vi kørte videre og kom ud til Østerport Station, hvor jeg så fik lov at køre hjem med hestesporvogn.
   Flere cykelgrosserere, ikke ret mange, havde fået biler hjem, og så blev man enige om, at der skulle laves noget propaganda. Det blev gjort i forbindelse med Dansk Bicycle Club. DBC havde en formand, grosserer L. Kalom, og en meget iniativrig mand, Rothenborg. dengang direktør for den danske »Humber« fabrik, senere Husqvarna symaskiner. Da der skulle være en stor cykeludstilling i 1902, hvad var så mere naturligt end at tage biler med, og så blev der
  

 

nedsat et præsidium, der bestod af H. C. Christiansen, Johannes Hansen Ott, Emilius Møller (National kasseapparater), Peter Sørensen, grosserer Raffel, Carl Johan Jans- sen, Kalom, direktør Prins og Rothenborg. Da far altid havde været lidt af en public relations mand, blev han udtaget til at lave propaganda for udstillingen. Det blev besluttet i samarbejde med Hansen Ott og redaktør Cavling fra Politiken, at der skulle foretages en køretur fra Paris til København som reklame. Far havde på det tidspunkt to eller tre biler, og jeg kan huske, det blev diskuteret, at der skulle samles så mange biler som muligt til ude ved Damhuskroen at modtage vognen fra Paris. Så kørte de i kortege ind til udstillingen, og jeg har det fotografi, hvor man ser hele