Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 17

     
 

Igen Dantes Plads. De Dion-Bouton 3 3/4 HK, den der fik "tagbagagebærer". 

til København med en selestrop i stedet for fjederen til snøfteventilen.
   Senere så jeg fars værkmester stå på værkstedet og lave nogle gasrør til, de blev sat på vognen og oven på et tag af rustikbrædder. Det blev betrukket med sejldug og fik et gelænder. En dag sagde far, at nu skulle han til provinsen med vognen. Så blev der oven på taget anbragt to prøvecykler i vidjekurve og en ganske lille motorcykel, også i en kurv. På forsædet en kuffert med bagage, foran sædet fire benzindunke og ved siden af føreren på bagsædet en stor kuffert med prøver af cykel- fittings. Med det læs, fremdrevet af en 3½ HK motor kørte Peter Sørensen helt til Ålborg og hjem til København via Viborg, Århus og Odder, uden mindste uheld.
   Han fortalte mig dog, da han kom hjem at mange bakker måtte tages i bakgear, fordi det var det laveste.
   Hvad han ikke fortalte fik jeg at vide af C. A. Bülow, søn af den gamle Bülow i Varde, at far også havde sin violin med. Hvor han havde anbragt den, ved jeg ikke. Om aftenen blev far ofte inviteret hjem til kunderne, og hos Bülow havde han haft violinen med og spillede for familien.

 

En aften var far på vej til Køge med den lille De Dion-Bouton med opbygningen af gasrør og to cykler og en motorcykel under en pressenning oven på. Han skulle gerne nå Køge - og i den sene aftensol så vognens skygge inde på vejkanten grangiveligt ud som et luftskib, der for af sted. Dengang måtte man som be-

 

kendt ikke køre i motorkøretøjer efter mørkets frembrud, og hen mod solnedgang blev Peter Sørensen råbt an af en betjent, der råbte: - Stop, i lovens navn. Stop! Hvad er det for et køretøj. Ja, det var da en automobil. Hvad betyder det, der står der, »klokken 12«? Vognen var indregistreret med nummeret K 12. Betjenten tyg-