Bilhistorisk Tidsskrift NR. 35 - SOMMER 1973 side 19 |
K. 296 blev lavet på Larsens vognfabnk i Smallegade på Frederiksberg. Nu gik det efterhånden slag i slag, der var mange som solgte biler, og i 1905 skulle der være en stor biludstilling igen. I Schmittos »Automobilets Historie«, side 230, er der et billede og en lang fortælling om en tur til Ålborg, afhentning ved banegården i 1904, hofbogtrykker Bagge, i Cement vognen, i forgrunden motorcyklen med mekaniker Christian Jensen fra Roskilde. Personerne er rigtige nok, men billedet stammer fra en repræsentationstur som KDAK arrangerede fra Ålborg til København som propaganda for udstillingen i 1905 i København. Det er taget uden for
|
banegården i Ålborg. Jeg har et billede, der er taget
noget længere henne af de samme vogne. Far sidder i en vogn med direktør
Rothenborg en en jysk journalist. Besøg ved butikken i Citygade af en Walton Orient Buckboard, herhjemme også solgt af Carl Joh. Janssen som »Elgmobil«. Det kunne se ud til at være Sophus Falck ved styrepinden, det var i hvert fald sådan et "springbræt" der var redningskorpsets første bil. blev ret så dramatisk, det var ikke alle vogne som gennemførte. I nærheden af Fredericia væltede en af vognene, den blev vist nok kørt af en overretssagfører Nielsen. Afdøde doktor Meincke som også var med, |
Foran Ålborg banegård, KDAK's præsentationstur før udstillingen 1905. Den brede køler til venstre tilhører en Napper. På vognen i midten Peter Sørensen, Rothenborg og en journalist fra Ålborg. fortalte mig at det var ikke så forfærdeligt, men der lå én i
grøften og jamrede sig: Åh, jeg bløder, jeg bløder. Jeg tror, jeg ved
hvem det var, men jeg vil ikke nævne navne. |