Bilhistorisk Tidsskrift NR. 35 - SOMMER 1973 side 21 |
Senere kom far med i et løb Sjælland Rundt,
jeg kan ikke huske i hvilken vogn, men han måtte opgive at fuldføre,
dækkene var jo ikke så gode dengang, og et sted ved Vordingborg havde
han fået hele skaftet af en ske ind igennem dækket.
(side 20) |
Artiklens forfatter som 9-årig i 1904 på miniaturemotorcykel ved
gods bane gården. Det er en 4-takts Hertle & Bruneau, Paris — her
mærket VELO. I en reklameavis Peter Sørensen udsendte l. april 1905
står der at »Velos miniature motorcycle vejer kun 52 pund, bruger kun l
pot benzin til 70 kilometer, løber 4 mil i timen og koster 475 kroner.
Egner sig særlig for turister, læger, dyrlæger, vejassistenter og
forstmænd. Også for den store bybefolkning, der har vanskelighed ved at
skaffe husrum til de tunge maskiner, der ikke kan slæbes op ad trapperne.
Den tager med lethed almindelige stigninger og kan, om maskinen kommer i
uorden, trækkes så let som en almindelig cykel«. Nordisk Cykle- og
Motor-Fagblad havde prøvekørt den og skrev at indsugningen foregik med
sugeventil (snøfte ventil), udblæsningsventilen blev styret af en lodret
stang. Hele herligheden vejede 26 kilo og den kunne fas med 2 eller 3 hk
motor. Bladet regner ud at i benzinforbrug koster den 4 øre per dansk
mil. -»Behandlingen af motoren udføres med et eneste greb, enhver
cyklist vil øjeblikkelig kunne benytte Velos motorcykel«.
|