Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 21

     
 

   Senere kom far med i et løb Sjælland Rundt, jeg kan ikke huske i hvilken vogn, men han måtte opgive at fuldføre, dækkene var jo ikke så gode dengang, og et sted ved Vordingborg havde han fået hele skaftet af en ske ind igennem dækket.
   I det lange løb gik det ikke godt i Kristen Bernikowsgade, gaden var dengang ikke brudt igennem, og det var ikke til at få folk lokket op i den døde ende af den, selv om far var en af de første som havde lysskilt, der slukkede og tændte. En installatør Bjørn lavede skiltet - det stavede V-E-L-0 og så slukkede det og begyndte forfra. Det var meget imponerende men hjalp bare ikke. Så forsøgte far med juleudsmykning, granguirlander over gaden og kulørte papirlamper med petroleumsbrændere i.
  Til sidst opgav far og overlod forretningen til en kompagnon, han havde fået. To kendte cykelgrossister Henriques og Hjalmar Davidsen (senere Alexandrateatret) overtalte far til i stedet at åbne en forretning, Dansk Sportsmagasin, i Bredgade. Der var dejlige lokaler med rigtigt bilværksted over gården. Der blev også solgt en del biler derfra, så vidt jeg ved

 

(side 20)
Københavns brandvæsens første bil, Peugeot, leveret af Peter Sørensen 1907
.

 

Artiklens forfatter som 9-årig i 1904 på miniaturemotorcykel ved gods bane gården. Det er en 4-takts Hertle & Bruneau, Paris — her mærket VELO. I en reklameavis Peter Sørensen udsendte l. april 1905 står der at »Velos miniature motorcycle vejer kun 52 pund, bruger kun l pot benzin til 70 kilometer, løber 4 mil i timen og koster 475 kroner. Egner sig særlig for turister, læger, dyrlæger, vejassistenter og forstmænd. Også for den store bybefolkning, der har vanskelighed ved at skaffe husrum til de tunge maskiner, der ikke kan slæbes op ad trapperne. Den tager med lethed almindelige stigninger og kan, om maskinen kommer i uorden, trækkes så let som en almindelig cykel«. Nordisk Cykle- og Motor-Fagblad havde prøvekørt den og skrev at indsugningen foregik med sugeventil (snøfte ventil), udblæsningsventilen blev styret af en lodret stang. Hele herligheden vejede 26 kilo og den kunne fas med 2 eller 3 hk motor. Bladet regner ud at i benzinforbrug koster den 4 øre per dansk mil. -»Behandlingen af motoren udføres med et eneste greb, enhver cyklist vil øjeblikkelig kunne benytte Velos motorcykel«.
   

 var det ikke De Dion Bouton, men Rex, og vi leverede den første bil til Københavns brandvæsen, en lille Peugeot. Jeg var med og prøvekøre denne vogn et par gange. Der var så meget vrøvl med den, vi lavede nye strålespidser i en uendelighed, uden at den kom til at gå som den

 

skulle. Måske var det benzinen, der var så forskellig fra den franske. Der var monteret udrykningshorn, som var med en bælg med en slags orgelpedaler, og jeg ku' ikke dy mig for at træde på den. Brandvæsenet havde mange kvaler med vognen, den gik tit i stå, og jeg er overbevist om, at det var