Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 22

     
 

Et morsomt opstillet »fart billede«. Sted og anledning ukendt, men det er -fra venstre Olga Ott, Johs. Hansen Ott og Ægteparret Peter Sørensen.

fordi man ikke havde nok erfaring i at indstille karburatoren. 
  Vi handlede foruden med cykler også med legetøj, fint legetøj, og det passede ikke far, det lå helt uden for hans interesse. Far skiltes fra Henriques og Davidsen, og det var en meget hård tid, indtil far fandt noget andet, det skulle jo være noget med cykler og biler. Tiden gik, og det lykkedes ikke rigtigt, så fandt han på at tage til England for at søge efter noget, selv om han dårligt havde råd til at rejse. Men så fik han gratis rejse til England og betalte bare kosten ombord. Han var der ovre nogen tid og fik også nogle agenturer i cykler og cykelgummi. Far opsøgte Mr. Cattanach, der sagde: - De skal ikke blive her, de gode agenturer er væk, rejs hjem igen, så skriver jeg til en forbindelse i Frankrig. Far tog hjem, og pludselig en dag kom der brev fra den store gummifabrik Bergougnan i Clermont-Ferrand. De havde fået far anbefalet af Cattanach og ville gerne have en repræsentant for hele Norden og bad ham sende referencer og komme derned.
   Far skrev og henviste til Glückstadt i

 

Landmandsbanken og Wessel og Vett, og hvis de ville se ham, måtte de sende rejsepenge. Han regnede ikke med at høre mere, men der kom anvisning på penge til rejsen. Det var de første dage af september 1908. Vi havde så tit set far rejse ovre på den gamle hovedbanegård, men denne gang var det som om det gjaldt liv og død. Den 22. december, på fars fødselsdag, kom han hjem, vi havde ikke set ham i så godt humør i næsten et år. Han var garanteret et

 

vist minimum om måneden, og den første sending gummi var allerede på vej.
   En af stuerne i den femværelses lejlighed i Stampesgade 5 blev ryddet, og der begyndte vi så salget af automobilgummi. Kort efter blev en seksværelses på første sal ledig, vi flyttede hele molevitten derned, kontor og lager. Det største salg lå hos københavnske droskevognmænd, og det skete at far måtte op om natten og ekspedere.