Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 25

  

højt gear med sådan en fart, vi var meget begejstrede.
   Det varede da ikke længe, før far fik en brugt Ford T hos Bülow, det var igen et chassis, og vi fik et flot firepersoners karrosseri på. Den kørte vi mange år med. Men den havde den kedelige vane at brænde et leje ud, når vi kørte på lige vej - for eksempel på de lange lige strækninger når vi skulle til Køge. Vi opdagede, at det var fordi vognen stod på næsen, så det bageste af motoren ikke fik smørelse nok. Vi fik taget et lag ud af bagfjedren, og siden var der aldrig noget i vejen.
  Den vogn kørte vi også hele landet rundt med. En gang var der gået et leje, da vi sent om aftenen kom til Ålborg, og det var ikke til at købe nye plejlstænger, så vi fik der sent om aftenen støbt nye lejer, og jeg måtte ligge og samle motoren igen på et værksted.
   Da vi kørte fra Ålborg, sad far bag i vognen for at få sig et hvil, og jeg kørte, selv om jeg vist ikke havde kørekort endnu - og jeg var selv så dødtræt, at jeg hele tiden sad og glippede med øjnene. Engang må jeg have lukket øjnene for længe, for pludselig får jeg et ordentlig slag på skulderen og far råber: - Er du da tosset dreng, skal du slå os ihjel! På en tur til Jylland med Ford T vognen kom vi til hotellet i Snog-

høj for at få et par koteletter eller bøffer.
Der holdt en fin vogn uden for ved siden af vores, og i restauranten sad en far og to døtre, mægtig søde. Jeg tænkte »bare de nu kører samtidig med os, så kan vi måske følges ned til Nyborg«. De rejste sig også og betalte, og jeg fik i smug sagt til far - jeg havde jo ikke kørekort endnu - om jeg ikke måtte have lov til at køre vognen. Jeg trak tiden ud, så vi steg til vogns samtidig med pigerne, og i min iver for jeg op, for at de kunne se, at det var mig, der skulle køre - og jeg glemmer helt, at vognen skal jo trækkes op; der er ikke noget der hedder selvstarter. Jeg blev frygtelig flov, men tænker »du må hellere få sat tændingen til, inden du går ned og drejer«. Og i det øjeblik jeg sætter tændingen til, starter vognen! Far var lamslået, hvad pokker var det? Jeg lod som ingenting, og vi kørte, mens pigerne stod og måbede, og jeg var stolt som en pave. Hele sagen var, at på en Ford T kan det ske en gang ud af tusind, at når man stopper motoren står platinerne på summerspolerne, sådan at de giver sig til at spille, når man slår tændingen til igen.
  Jeg prøvede så tit senere, om jeg kunne få den til det - men det gik altså bare ikke.
   Vi havde denne vogn stående i garage,

                  FORD A 1929
2-dørs sedan, i virkelig fin original stand, et godt restaureringsobjekt. Sælges med instruktionsbog.
   AUSTIN A 70 Hampshire Saloon 1949 Virkelig velholdt enejersvogn med soltag, kølerfigur, instruktionsbog og righoldigt værktøjssæt, samt originalt ekstraudstyr bestående af radio og tågelygte. 2 helt ny dæk medfølger.
        PLYMOUTH 6 P C 1933
Sælges som reservedels vogn.
              Claude Teisen-Simony
              Skovvej 9
              4720 Præstø
              (03) 79 17 14

      PONTIAC-dele ca. 1930 sælges
l køler med kappe, l sæt for- og bag kofangere, l sæt lygter, instrumentbræt, højre og venstre fordør, startmotor, dynamo, vandpumpe, strømfordeler, sæder m. v.
        TIL KAKKELOVNSRØR søges
Pedaler med bøsninger, håndtag med holdere, l komplet lygte og 28 x 3" vulst- fælge, gerne med dæk.
                      Arne Pedersen
                      Helgesvej 11
                      3080 Tikøb
                     (03) 23 93 11