Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 26

  

        SINGER LE MANS 1933
mørkegrøn. Krom medtaget, jern nedenunder sundt. Ny kaleche. Indregistreret, synet sidste år. Motoren er en 1½ liters Singer fra begyndelsen af 50'erne. Instrumenter uoriginale. Prisidé kr. 12.000.
                 John Harden
                 Vangedevej 232
                 2860 Søborg
                (01) 97 82 11 (dag)

           STUDEBAKER SIX 1931
som jeg købte i USA efteråret 1930 og har kørt siden. Kørt 423.887 miles. I særdeles god stand, har næsten ikke kørt i vintermåneder. Original lak, bortset fra forskærme, originalt, noget slidt, indtræk. Prisidé 15.000 norske kroner.
               I. Ellefsrød
               Ellesfrød Gård, IDD
               Rute 280 N1750 Halden
               Norge

                  FORD A 1931
4-dørs sedan, med stor samling af reservedele, mange ny. 4 ekstra hjul, ekstra lygter. Garagevogn, undervogn rengjort.
        Renseriejer Ole Beck
        Duevej 10, 2600 Glostrup
       (01) 96 54 78
        evt. Sofort Rens, GO 4890

på noget der hed Svanholm, hvor nu Codanhus ligger. Der havde Københavns Automobil Central store garager og udstilling. Jeg kom til at kende ingeniør Leyer, som var medindehaver af KAC, ganske godt, og vi lånte somme tider andre vogne af ham og kørte søndagsture i dem.
   Der var en ung, morderlig flot svend hos KAC, den senere militærflyver Erling, som slog sig ihjel ude i lufthavnen. Han kunne standse en vogn ved at tage med hænderne om to tændrør - jeg har aldrig set andre køre det.
    Via Bergougnan gummifabrikken fik vi en forespørgsel, om far ikke var interesseret i at få repræsentationen af Th. Schneider personbilerne. Schneider lavede de store 75 mm kanoner og havde længe lavet store lastbiler, men var nu også begyndt at fremstille personbiler. Det ville far gerne, men han havde ingen penge at sætte i det. Men så blev det finansieret af den unge Markmann Hansen, der på det tidspunkt reviderede vore regnskaber for Bergougnan, og som blev Amagerbankens første filialbestyrer ude på Amagerbrogade. På den måde fik vi den første Th. Schneider hjem. Det var en vidunderlig vogn, en meget fin vogn. Vi var nogle ture i den, blandt andet til de store flyvestævner, og så kom vi jo kørende med fransk flag på ud til kløvermarken.

En gang havde vi den kendte baron Cederström med, som senere forliste med et fly over Det Botniske Hav. Den første Th. Schneider blev solgt til en vognmand, som skulle lave den til droske, selv om det næsten var synd. I delvis bytte gav han et Grégoire chassis. Skidt med det, sagde far, det kan du stå og lave ovre ved garagen i Eskildsgade.

Den første Th. Schneider, K 7902.

   En overgang havde Taxamotor åbne karrosserier om sommeren, men det gik de bort fra, og de havde en del af disse karrosserier stående. Vi fik fat i et af dem, det var ret svært at få det passet til Grégoire chassiset, men en karetmager Olsen fra Taxamotor hjalp os i sin fritid.
   I mellemtiden havde jeg fået lavet chassiset fint i stand, og det blev en ganske