Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 35 - SOMMER 1973     side 29

     
 

 en bod. Han solgte forskellige original og genoptrykt litteratur. Han havde også nyfremstillede transfers til Harley-Davidson; første oplag er ved at være solgt ud, men der vil blive fremstillet et nyt oplag. Han kan iøvrigt lave transfers til alle motorcykler, når blot nogle få er interesseret.
   Udenfor bygningen opstillede medlemmer deres egne små private kramboder. Mange havde fået ryddet op i kældre og garager og fyldt bilen med det overflødige gods. Herude blev handlet og byttet, så det var en lyst. Det er denne stil vi gerne skulle skabe en tradition for, og vi får sikkert lejlighed til det næste år.
   Der var herude lejlighed til at studere en pudsig dansk mentalitet. Gunnar Falk havde 2 fabriksnye bagskærme til Fordvogne med, men da danskere åbenbart foretrækker at give en bulesmed en formue for at komme plastic i en gammel skærm, røg de over Øresund for ca. 200 kr. stykket.
   En anden mindre pudsig mentalitet fortjener omtale: Midt under det hele konstaterede brødrene Kunze at de manglede en fabriksny bagskærm; begge brødrene troede, at den anden bror havde solgt den, men den var altså bare forsvundet. Den kan sikkert ubemærket smugles tilbage til Kristiania, hvis den nye ejer synes den er for varm.

 

   To afdankede Ford sedaner stod ude på pladsen og ventede på skærebrænderen. Hvis man kunne bruge et eller andet fra dem, smed man blot en seddel ind ad vinduet og havde dermed reserveret stumpen. Hen på eftermiddagen gik Erik Jeppesen i gang med at skære dem op, hvilket samlede et stort opløb af interesserede tilskuere.
   

 

Henad klokken 4 var de fleste deltagere diffunderet bort. Vi, der var tilstede, var enige om, at det havde været en fornøjelig og udbytterig dag, men også om at arrangementet burde have samlet mange flere deltagere. Ifølge planerne får vi chancen igen næste år. Vær så venlig at komme, og vær så venlig at slæbe alt det med, der alligevel bare fylder op.
                                             P. L.

 
Når der lakeres
Af  P.E. Hansen
 
I artiklen »Før der lakeres« i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 33 omtaltes bundbehandlingen af karrosseripladerne. Bundbehandlingen kan sammenfattes i nedenstående.

1. Klargøring af pladerne,
    afskrabning og afslibning
    sandblæsning
    afætsning
2. Påføring af primere (grundmaling),
    wash-primer
    rapid-primer

 

Spartlingen 
Denne første del af opbygningsarbejdet er meget vigtig, uden omhyggelig spartel- og slibearbejde opnås ikke den fuldendte finish ved lakeringen. På karrosseripladerne findes partier, der dels er oprettet dels er nye isvejste. Disse partier må spartles, man begynder med tynde spartelmasselag ved de største ujævnheder. Med en tør, svedfri hånd beføler man karrosserifladerne og indkredser ujævnheder som skal spartles. Dette »befølingsarbejde« gen-