|
en bod. Han solgte forskellige original og
genoptrykt litteratur. Han havde også nyfremstillede transfers til
Harley-Davidson; første oplag er ved at være solgt ud, men der vil blive
fremstillet et nyt oplag. Han kan iøvrigt lave transfers til alle
motorcykler, når blot nogle få er interesseret.
Udenfor bygningen opstillede medlemmer deres egne små
private kramboder. Mange havde fået ryddet op i kældre og garager og
fyldt bilen med det overflødige gods. Herude blev handlet og byttet, så
det var en lyst. Det er denne stil vi gerne skulle skabe en tradition for,
og vi får sikkert lejlighed til det næste år.
Der var herude lejlighed til at studere en pudsig dansk
mentalitet. Gunnar Falk havde 2 fabriksnye bagskærme til Fordvogne med,
men da danskere åbenbart foretrækker at give en bulesmed en formue for
at komme plastic i en gammel skærm, røg de over Øresund for ca. 200 kr.
stykket.
En anden mindre pudsig mentalitet fortjener omtale: Midt
under det hele konstaterede brødrene Kunze at de manglede en fabriksny
bagskærm; begge brødrene troede, at den anden bror havde solgt den, men
den var altså bare forsvundet. Den kan sikkert ubemærket smugles tilbage
til Kristiania, hvis den nye ejer synes den er for varm. |
|
To afdankede Ford sedaner stod ude på
pladsen og ventede på skærebrænderen. Hvis man kunne bruge et
eller andet fra dem, smed man blot en seddel ind ad vinduet og havde
dermed reserveret stumpen. Hen på eftermiddagen gik Erik Jeppesen i
gang med at skære dem op, hvilket samlede et stort opløb af
interesserede tilskuere.
|
|
Henad klokken 4 var de fleste deltagere
diffunderet bort. Vi, der var tilstede, var enige om,
at det havde været en fornøjelig og udbytterig dag, men også om
at arrangementet burde have samlet mange flere deltagere. Ifølge
planerne får vi chancen igen næste år. Vær så venlig at komme,
og vær så venlig at slæbe alt det med, der alligevel bare fylder
op.
P. L. |
Når der lakeres
Af P.E. Hansen
I artiklen »Før der lakeres« i Bilhistorisk
Tidsskrift nr. 33 omtaltes bundbehandlingen af karrosseripladerne.
Bundbehandlingen kan sammenfattes i nedenstående.
1. Klargøring af pladerne,
afskrabning og afslibning
sandblæsning
afætsning
2. Påføring af primere (grundmaling),
wash-primer
rapid-primer |
|
Spartlingen
Denne første del af opbygningsarbejdet er meget vigtig, uden
omhyggelig spartel- og slibearbejde opnås ikke den fuldendte finish
ved lakeringen. På karrosseripladerne findes partier, der dels er
oprettet dels er nye isvejste. Disse partier må spartles, man
begynder med tynde spartelmasselag ved de største ujævnheder. Med
en tør, svedfri hånd beføler man karrosserifladerne og indkredser
ujævnheder som skal spartles. Dette »befølingsarbejde« gen- |
|
|