|
FIAT
De FIAT-ejere som mødtes hos Gunnar Falk i juni fik en hyggelig
eftermiddag ud af det, og resultatet bliver at alle FIAT- ejere i DVK vil
modtage et spørgeskema så man kan finde ud af hvilken form for
arrangement der er mest stemning for i anledning af FIAT's 75 års
jubilæum næste år.
I samme anledning vil jeg forsøge at lave en billedkavalkade
med FIAT-vogne i Danmark - og beder alle DVK-medlemmer være behjælpelige
med at fremskaffe materiale. Særlig er jeg interesseret i om nogen skulle
have kendskab til FIAT-vogne i Danmark før 1918 - bortset fra hærens
første bil, en lastvogn fra 1906. Der gik en 2B fra ca. 1918 på
Ålborg-kanten, men det har ikke været mig muligt at finde omtale eller
billeder af så meget som ét køretøj af fabrikatet på danske
nummerplader i de mellemliggende år - hvorimod FIAT var ret velkendt i
Sverige.
Et nyt FIAT-fund i Danmark er en velbevaret 522 C sedan, der
muligvis nu er ved at overgå til et af vore medlemmer som i forvejen er
FIAT-ejer. 522 er en af de sjældne 6-cylindrede modeller fra begyndelsen
af 30'erne. |
|
Gunnar Falk og Flemming Sørensen studerer sidstnævntes FIAT 500
Topolino og Ole Andersens FIAT 521 C 1929.
Et andet sted i landet er der fundet
noget som kan være dele af daværende kronprins Frederiks FIAT 519
med dansk touringkarrosseri.
Skulle nogen være interesseret i en land- brugsvogn
som består af et 503 chassis med afsavede horn og manglende bremser
på forhjulene, men med baghjulsbremser og bagtøj, minus
kardanaksel (og forment- |
|
lig spidshjul), formidler jeg kontakten. Der er efter
telefonisk beskrivelse 730 x 130 vulsthjul, men med kanttrådsfælge
svejst uden på de originale fælge. Håndbremsen forefindes.
Endelig kan vi bringe den nyhed at den gennem flere år
ventede bog om FIAT af Michael Sedgwick udkommer hos Batsford Books
den 6. oktober. Prisen bliver £ 5. or |
|
|