Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 36 - EFTERÅR 1973     side   5

     
 

FIAT
De FIAT-ejere som mødtes hos Gunnar Falk i juni fik en hyggelig eftermiddag ud af det, og resultatet bliver at alle FIAT- ejere i DVK vil modtage et spørgeskema så man kan finde ud af hvilken form for arrangement der er mest stemning for i anledning af FIAT's 75 års jubilæum næste år.
   I samme anledning vil jeg forsøge at lave en billedkavalkade med FIAT-vogne i Danmark - og beder alle DVK-medlemmer være behjælpelige med at fremskaffe materiale. Særlig er jeg interesseret i om nogen skulle have kendskab til FIAT-vogne i Danmark før 1918 - bortset fra hærens første bil, en lastvogn fra 1906. Der gik en 2B fra ca. 1918 på Ålborg-kanten, men det har ikke været mig muligt at finde omtale eller billeder af så meget som ét køretøj af fabrikatet på danske nummerplader i de mellemliggende år - hvorimod FIAT var ret velkendt i Sverige.
   Et nyt FIAT-fund i Danmark er en velbevaret 522 C sedan, der muligvis nu er ved at overgå til et af vore medlemmer som i forvejen er FIAT-ejer. 522 er en af de sjældne 6-cylindrede modeller fra begyndelsen af 30'erne.

 

Gunnar Falk og Flemming Sørensen studerer sidstnævntes FIAT 500 Topolino og Ole Andersens FIAT 521 C 1929.

   Et andet sted i landet er der fundet noget som kan være dele af daværende kronprins Frederiks FIAT 519 med dansk touringkarrosseri.
   Skulle nogen være interesseret i en land- brugsvogn som består af et 503 chassis med afsavede horn og manglende bremser på forhjulene, men med baghjulsbremser og bagtøj, minus kardanaksel (og forment-

 

lig spidshjul), formidler jeg kontakten. Der er efter telefonisk beskrivelse 730 x 130 vulsthjul, men med kanttrådsfælge svejst uden på de originale fælge. Håndbremsen forefindes.
   Endelig kan vi bringe den nyhed at den gennem flere år ventede bog om FIAT af Michael Sedgwick udkommer hos Batsford Books den 6. oktober. Prisen bliver £ 5. or