Bilhistorisk Tidsskrift NR. 36 - EFTERÅR 1973 side 7 |
Bilpioneren Peter Sørensen Af Peter Sørensen jun. [2] |
Mit første kørekort fik jeg 29. september 1912 - men før da havde jeg allerede mange gange kørt fars vogne til garagen hos Taxamotor eller i Eskildsgade om aftenen sammen med Palle - og det skete, at vi var frække og slog et slag ned ad Strøget. Det gik godt til aftenen, før jeg skulle have kørekortet - da blev jeg standset på Vesterbrogade, fordi den ene lygte ikke lyste. Vi havde fået elektrisk lys på vognen, det gik på akkumulator, og den har vel været ved at løbe ud. Jeg forklarede jo, at jeg skulle have kørekortet dagen efter, men der var ikke noget at gøre. Jeg
Rolling vognen i Skagensløbet 1914. Bemærk dækmønstret — og genfind det i reservehjulene på Ford T drosken på bagsiden af Bilhistorisk Tidsskrift nr. 34. Ved rattet Leyer og som kontrollant Peter Sørensen jun. |
måtte fortælle far om det, da vi kom hjem, men han ringede
bare til politistationen, og så var det ordnet. Iøvrigt var der sådan
et patriarkalsk forhold på hele Vesterbro, vi kendte alle
politibetjentene, og de kendte os, de vidste godt jeg havde kørt meget. |
bruge som bremse, og vognen røg omgående tilbage og væk
fra skinnerne og sporvognens bane. Det var sørens, sagde kaptajn
Petersen. Han og far havde siddet og sludret, mens jeg passede kørslen.
Det varede ikke længe, så havde Petersen underskrevet papirerne, og vi
kørte op på politigården, domhuset var det dengang, og kørekortet blev
udfærdiget og underskrevet af politidirektøren, Gyldenfeldt tror jeg han
hed. Så jeg fik både aflagt køreprøve og udleveret kørekortet på min
fødselsdag, selv om det var søndag. Og så fik løjtnant Christensen,
som var den øverste for motor- sager, en stor kasse Bismarck cigarer. |