Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 36 - EFTERÅR 1973     side   7

  
Bilpioneren Peter Sørensen
Af Peter Sørensen jun.                                             [2]
  

Mit første kørekort fik jeg 29. september 1912 - men før da havde jeg allerede mange gange kørt fars vogne til garagen hos Taxamotor eller i Eskildsgade om aftenen sammen med Palle - og det skete, at vi var frække og slog et slag ned ad Strøget. Det gik godt til aftenen, før jeg skulle have kørekortet - da blev jeg standset på Vesterbrogade, fordi den ene lygte ikke lyste. Vi havde fået elektrisk lys på vognen, det gik på akkumulator, og den har vel været ved at løbe ud. Jeg forklarede jo, at jeg skulle have kørekortet dagen efter, men der var ikke noget at gøre. Jeg

 

Rolling vognen i Skagensløbet 1914. Bemærk dækmønstret — og genfind det i reservehjulene på Ford T drosken på bagsiden af Bilhistorisk Tidsskrift nr. 34. Ved rattet Leyer og som kontrollant Peter Sørensen jun.

måtte fortælle far om det, da vi kom hjem, men han ringede bare til politistationen, og så var det ordnet. Iøvrigt var der sådan et patriarkalsk forhold på hele Vesterbro, vi kendte alle politibetjentene, og de kendte os, de vidste godt jeg havde kørt meget.
   Far havde lært den motorsagkyndige kaptajn Petersen at køre, og da jeg skulle til køreprøven, havde jeg ingen timer fået, men vi fik en værkmester hos Københavns Automobil Central til at skrive under på papirerne, og så kom jeg til prøve søndag formiddag den 29. september 1912, på min 18 års fødselsdag, hos kaptajn Petersen. Det var noget, far havde ordnet som en særlig gave til mig, han havde så gode forbindelser hos politiet.
   Prøven foregik i Ford Ten, og vi kom kørende fra Fælledvej og skulle svinge rask over Nørrebrogade og ned ad Blågårdsgade, da sporvognen i det samme dukkede frem fra Blågårdsgade. Jeg trådte straks på bakpedalen, som jeg plejede at

bruge som bremse, og vognen røg omgående tilbage og væk fra skinnerne og sporvognens bane. Det var sørens, sagde kaptajn Petersen. Han og far havde siddet og sludret, mens jeg passede kørslen. Det varede ikke længe, så havde Petersen underskrevet papirerne, og vi kørte op på politigården, domhuset var det dengang, og kørekortet blev udfærdiget og underskrevet af politidirektøren, Gyldenfeldt tror jeg han hed. Så jeg fik både aflagt køreprøve og udleveret kørekortet på min fødselsdag, selv om det var søndag. Og så fik løjtnant Christensen, som var den øverste for motor- sager, en stor kasse Bismarck cigarer.
   I sommeren 1914 arrangerede Politiken for 2. gang løbet fra København til Skagen og tilbage. Vi leverede dæk til nogle af vognene, men havde ikke selv nogen vogn med. Københavns Automobil Central havde agenturet for en fransk vogn der hed Rolling, og på to af dem blev der bygget noget, som efter den tid var racer-