Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 36 - EFTERÅR 1973     side   8

  

karrosserier. De blev kørt af de to direktører, Andreas Jacobsen og Leyer, og der skulle to kontrollører med. Værkmesteren kørte med Jacobsen, og jeg var så heldig at komme med den anden vogn.
   Turen gik fra Frederiksberg Bakke oppe ved slottet, og vi kom til Nyborg om eftermiddagen. Og der foregik den egentlige start. Vi blev sendt afsted med forskellige intervaller, og så gik den vilde jagt til Strib. En del kom med den store færge fra Middelfart, andre med den lille til Snoghøj, men der var nogle, navnlig motorcyklisterne, som lejede fiskerbåde, og de kom over længe før vi andre. Blandt motorcyklisterne var Andreas Thidemann og Christian Walther, begge på Indian. De kørte så stærkt at vi overhovedet ikke så noget til dem, det var nærmest uhyggeligt.
   Vi kørte op langt Vestkysten, men måtte ind til Ålborg for at komme over ponton- broen. Det var lige i badesæsonen, og da vi kom til Løkken, havde vi en flok damer om os, med blomster og så videre, drabelige som vi var i vore gummibluser og racervogne, og jeg var helt ked af, at vi skulle videre. Vejen var blevet noget bedre fra Ålbæk til Skagen. I Skagen fik vi anvist en skomagerbutik med to klapsenge, en spand vand og en kande som natlogi. Jeg fik ikke sovet ret meget, og tidligt om

morgenen var det afsted igen, sydover langs østkysten.
   Men go'moren, i Frederikshavn knækkede et lag i den ene forfjeder. Jeg tænkte, kan vi ikke få fat i en fodbold eller noget andet til at sætte i klemme, så vi kan komme videre - men det turde vi alligevel ikke. Vi fik banket en smed op, men Leyer turde ikke gå ind og tale med ham, han

Her er den Grégoire vi så Peter Sørensen opbygge i sidste nummer. Den blev da køn. fotograferet ved Karrebæksminde. Med stålknopdæk.

var sudetertysker og havde hørt, at smede i Danmark ikke var sådan at tale med. Der var imidlertid sket det, mens vi var i Skagen, at vi fik at vide at krigen var brudt ud i Serbien, og Leyer var allerede begyndt at synge krigssange.

Peter Sørensen jun. havde denne cykelbil med 2-cyl. JAP motor. Der hørte et fint karrosseri med kaleche til, men det var jo mere råt at køre uden. Remtræk til begge baghjul. Såre upålidelig. En dag tabte den motoren midt på gaden.

Nå, men smeden havde ikke noget fjederstål, men han smedede fjederen i almindeligt smedejern, og vi kunne da køre, selv om vognen sank noget igen efterhånden.
   Senere begyndte vognen at varme, vi havde måske kørt for hurtigt. Vi havde de firkantede tipunds benzindunke med, og efterhånden som vi tømte dem, fyldte vi vand på i stedet. Over Fyn måtte jeg flere gange under kørslen ud og sidde overskrævs på motorhjelmen og hælde vand på


Annoncen på næste side er fra MOTOR i 1914.