|
karrosserier. De blev kørt af de to direktører, Andreas
Jacobsen og Leyer, og der skulle to kontrollører med. Værkmesteren
kørte med Jacobsen, og jeg var så heldig at komme med den anden vogn.
Turen gik fra Frederiksberg Bakke oppe ved slottet, og vi kom
til Nyborg om eftermiddagen. Og der foregik den egentlige start. Vi blev
sendt afsted med forskellige intervaller, og så gik den vilde jagt til
Strib. En del kom med den store færge fra Middelfart, andre med den lille
til Snoghøj, men der var nogle, navnlig motorcyklisterne, som lejede
fiskerbåde, og de kom over længe før vi andre. Blandt motorcyklisterne
var Andreas Thidemann og Christian Walther, begge på Indian. De kørte
så stærkt at vi overhovedet ikke så noget til dem, det var nærmest
uhyggeligt.
Vi kørte op langt Vestkysten, men måtte ind til Ålborg for
at komme over ponton- broen. Det var lige i badesæsonen, og da vi kom til
Løkken, havde vi en flok damer om os, med blomster og så videre,
drabelige som vi var i vore gummibluser og racervogne, og jeg var helt ked
af, at vi skulle videre. Vejen var blevet noget bedre fra Ålbæk til
Skagen. I Skagen fik vi anvist en skomagerbutik med to klapsenge, en spand
vand og en kande som natlogi. Jeg fik ikke sovet ret meget, og tidligt om
|
|
morgenen var det afsted igen, sydover langs østkysten.
Men go'moren, i Frederikshavn knækkede et lag i den ene
forfjeder. Jeg tænkte, kan vi ikke få fat i en fodbold eller noget andet
til at sætte i klemme, så vi kan komme videre - men det turde vi
alligevel ikke. Vi fik banket en smed op, men Leyer turde ikke gå ind og
tale med ham, han
Her er den Grégoire vi så Peter Sørensen opbygge i sidste nummer.
Den blev da køn. fotograferet ved Karrebæksminde. Med stålknopdæk.
var sudetertysker og havde hørt, at smede i Danmark ikke var sådan at
tale med. Der var imidlertid sket det, mens vi var i Skagen, at vi fik at
vide at krigen var brudt ud i Serbien, og Leyer var allerede begyndt at
synge krigssange.
|
|
Peter Sørensen jun. havde denne cykelbil med 2-cyl. JAP motor. Der
hørte et fint karrosseri med kaleche til, men det var jo mere råt at
køre uden. Remtræk til begge baghjul. Såre upålidelig. En dag tabte
den motoren midt på gaden.
Nå, men smeden havde ikke noget fjederstål, men han smedede fjederen
i almindeligt smedejern, og vi kunne da køre, selv om vognen sank noget
igen efterhånden.
Senere begyndte vognen at varme, vi havde måske kørt for
hurtigt. Vi havde de firkantede tipunds benzindunke med, og efterhånden
som vi tømte dem, fyldte vi vand på i stedet. Over Fyn måtte jeg flere
gange under kørslen ud og sidde overskrævs på motorhjelmen og hælde
vand på
Annoncen på næste side er fra MOTOR i 1914.
|
|