|
vor Phantom I 1929. Antallet af deltagen- de
biler var begrænset, således at 88 RR'er og 3 Bentley'er deltog.
Af RR-erne var 20 fra før 1914. Hovedparten af bilerne var
naturligvis fra Storbritannien, men mange fra U.S.A., 2 fra Schweiz,
l fra Vesttyskland og l (os) fra Skandinavien.
Deltagerne samledes i Saizburg den 18. juni og skiltes
samme sted den 29. juni. |
|
Englænderne og amerikanerne kørte fra
og til Ostende eller tog et særligt biltog fra og til denne by, men
vi måtte køre hele vejen fra Danmark og tilbage, bl. a. fordi
bilen er for høj til de almindelige biltog fra Puttgarten og
Hamburg.
Dagen før vi skulle afsted sagde jeg for spøg til
Hans Pilegaard-Christiansen, at han skulle tage med i vor bil, og
på af- |
|
|
rejsedagen erklærede han, at det var i orden. Hans kom
således med uden at være tilmeldt, men de første vanskeligheder
overvandt vi, fordi jeg kendte hovedarrangøren godt, og da Hans havde
ævlet sig ind på de mere prominente deltagere, stillet på deres
karburatorer, renset platinerne på deres magneter og i det hele taget
optrådt som RR-ekspert, blev han bedste ven med alle.
I turen deltog i øvrigt en varevogn med reservedele og en
mekaniker, som var RR- specialist og en varevogn med alle typer af
mærkelige reservedæk.
Af deltagende biler og personer vil jeg nævne:
Fabrikken deltog med sin SG fra 1906, som har gået ca.
500.000 miles, og som i 1907 kørte 15.000 miles uden ufrivillige stop,
kørte den berømte tur fra London til Edinburgh med gearstangen forseglet
i 4. gear og gentog spøgen i 1969. Bilen har et Roi des Belges karrosseri
uden kaleche, og under nogle tropiske regnskyl, som vi var udsat for,
lignede de 2 førere fra fabrikken druknede mus, sad i vand til anklerne
og blev spurgt, om de ikke savnede en bundprop.
Indblik fra højre side i motorrummet på. Silver Ghost 1909. |
|