Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 37 - VINTER 1973     side    6

     
 

 vor Phantom I 1929. Antallet af deltagen- de biler var begrænset, således at 88 RR'er og 3 Bentley'er deltog. Af RR-erne var 20 fra før 1914. Hovedparten af bilerne var naturligvis fra Storbritannien, men mange fra U.S.A., 2 fra Schweiz, l fra Vesttyskland og l (os) fra Skandinavien.
   Deltagerne samledes i Saizburg den 18. juni og skiltes samme sted den 29. juni.

 

   Englænderne og amerikanerne kørte fra og til Ostende eller tog et særligt biltog fra og til denne by, men vi måtte køre hele vejen fra Danmark og tilbage, bl. a. fordi bilen er for høj til de almindelige biltog fra Puttgarten og Hamburg.
   Dagen før vi skulle afsted sagde jeg for spøg til Hans Pilegaard-Christiansen, at han skulle tage med i vor bil, og på af-

 

rejsedagen erklærede han, at det var i orden. Hans kom således med uden at være tilmeldt, men de første vanskeligheder overvandt vi, fordi jeg kendte hovedarrangøren godt, og da Hans havde ævlet sig ind på de mere prominente deltagere, stillet på deres karburatorer, renset platinerne på deres magneter og i det hele taget optrådt som RR-ekspert, blev han bedste ven med alle.
   I turen deltog i øvrigt en varevogn med reservedele og en mekaniker, som var RR- specialist og en varevogn med alle typer af mærkelige reservedæk.
   Af deltagende biler og personer vil jeg nævne:
   Fabrikken deltog med sin SG fra 1906, som har gået ca. 500.000 miles, og som i 1907 kørte 15.000 miles uden ufrivillige stop, kørte den berømte tur fra London til Edinburgh med gearstangen forseglet i 4. gear og gentog spøgen i 1969. Bilen har et Roi des Belges karrosseri uden kaleche, og under nogle tropiske regnskyl, som vi var udsat for, lignede de 2 førere fra fabrikken druknede mus, sad i vand til anklerne og blev spurgt, om de ikke savnede en bundprop.

Indblik fra højre side i motorrummet på. Silver Ghost 1909.