Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 37 - VINTER 1973     side    9

  

PI`en at knalde, sætte ud, nægte at trække og koge. Vi overvejede at vende om, da vi blev overhalet af englænderen Stan Brunt, der i en SG fra 1923 ubesværet bevægede sig op ad de stejle, snoede veje. Han standsede og forklarede os venligt at vore besværligheder skyldtes, at vacuumtanken blev for varm, så benzinen fordampede, inden den nåede karburatoren, og at vi skulle sætte en asbestplade mellem vacuumtanken og motoren, og når vi kom hjem erstatte den sorte lak på tanken med en forchromning. Dette velmente råd ville normalt kun have interesse for fremtiden, men han fremdrog en stor asbestplade,

brækkede et stykke af, som vi brugte som afskærmning, hvorefter vi uden yderligere vanskeligheder kom over passet.
   Hele turen var et kæmpearrangement med ca. 300 personer, som skulle have hotel, mad, garager o.s.v., hvortil kom operabilletter, separate underholdnings arrangementer m. v. Et og andet ville jeg nok have ordnet på en anden måde, men det er ikke nemt at arrangere et rally for så mange mennesker i et fremmed land, så arrangørerne skal have en bred margin.
   For os var det en herlig tid med mulighed for studium af biler, man ellers ikke ser, morsomme og sympatiske 

veteranbilfolk, hvoraf mange var eller blev vore gode venner, og ikke mindst turene i de østrigske alper og den sydligste del af Østrig, som jeg synes er det smukkest tænkelige landskab.
   BP, som er veteranbilernes bedste ven, i hvert tilfælde i Danmark og Storbritannien, men formentlig over hele verden, havde stillet vederlagsfri benzin og olie til rådighed ikke alene for rallyet i Østrig, men også på turen over kontinentet til Salzburg. Rationerne var meget rigelige, og jeg må tilstå, at jeg for de sidste værdikuponer fyldte mit bagagerum op med BP-olie.


Siden sidst
Erik Eriksen er ved at gå bort fra de solide amerikanere til fordel for mere nervøse europæere. Den kønne Chevrolet 1933 cabriolet og den fine Buick 1934 sedan er solgt for at skaffe plads og midler til følgende nyerhvervelser: Alvis Speed 20 1934 touring med Vanden Plass aluminiumskarrosseri. Det var den vogn afdøde Gunnar Bratvold (Mobilia) indførte. Eriksen har den allerede under restaurering, træværket er udskiftet. Endvidere to stk. Delahaye 135M.

Et komplet chassis og en 2-dørs 4-pers. åben 1939-model med karrosseri fra Pennock (vist nok hollandsk eller belgisk). --- Det lykkedes at bevare Erik Eriksens dejlige Buick 1934 inden for landets grænser. Den er købt af Jacob Marner. - - - Clausager udvider stadig beholdningen af spændende efterkrigsvogne - nu med et unikum som den coupé importørfirmaet Sommer byggede på et Jowett Jupiter chassis. Clausager har vist også et par Jowett Javelin og en Bradford fra samme firma med originalt pickup karrosseri. - - - Karrosserisvejsekurset i Horsens er nu i

gang på 5. sæson, og nogle af deltagerne har været med alle fem gange. - - - Der er stiftet en Dansk Veteranknallert Klub - uheldigvis har den altså initialer fælles med os. Initiativtagerne er nogle cykelhandlere, og klubben kalder sig en „faglig" sammenslutning! Den optager normalt kun medlemmer med tilknytning til branchen. - - - A propos billederne i sidste nummer har Erik Schuitz lavet en liste over kendte eksemplarer af Citroén Traction Avant cabriolet og coupé i Danmark. Det bliver til 7 cabriolet Normale, 2 ca-
(fortsættes side 26)