Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 37 - VINTER 1973     side  14

     
 

  
dele fra Rover'en (der nemlig ikke skal stå i messing), men tre måneder efter var de ikke rørt. Så lykkedes det Hans Sørensen at finde den rette mand i Roskilde, Østerberg, Roskilde Forkromningsindustri. Hos ham blev arbejdet ikke alene udført rigtigt, men om natten låste han delene inde i sit pengeskab. Rover'en er lakeret hos vort medlem Bent Olsen i Ugerløse og

 

  
det er gammeldags håndarbejde af højeste kvalitet i mange lag.
   Rover Cycle Company Ltd. i Coventry startede i 1877 med at fremstille cykler og tricykler. I 1902 kom den første Rover motorcykel. I 1903 besluttede bestyrelsen at sætte en bil i produktion, og udviklingen blev overladt til ingeniøren Edmund W. Lewis, der tidligere havde været hos

  Motoren set bagfra. Rovers automatiske patentkarburator af messing vejer 5½ kilo!

Daimler. Han frembragte den encylindrede model 8 h. p. der blev lanceret lige før påske året efter. En forbløffende højt udviklet konstruktion, der i en ganske let vogn kombinerede mange træk fra meget mere kostbare vogne på markedet dengang.
   Prototypen havde centralrørschassis og ingen baghjulsaffjedring. Det knækkede, så i produktionsmodellen blev der indføjet et kardanled og halvelliptiske fjedre. Og der kom en slags chassis af to asketræsvanger, hvorpå der er skruet to gitterkonstruktioner af støbt aluminium. Bagtil forbindes de af et ligeledes støbt kryds, og midtvejs simpelt hen af sæderne. Fortil affjedring med en halvelliptisk fjeder på tværs. Straks fra starten indbød dette til mange forskellige karrosseriformer, og der kom hurtigt foruden den tosædede også tre- og fire- sædede modeller.
  Motoren er som sagt encylindret, med 114 mm boring og 130 mm slaglængde, hvilket giver et volumen på 1.327 ccm. Der er styrede ventiler, og ved hjælp af en pedal kan knasterne forskydes på knastakslerne - et helt andet sæt knaster kan skydes ind, det ændrer ventildiagrammet så meget at det virker som en kraftig mo-