Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 37 - VINTER 1973     side  16

     
  Karrosseri-
      svejsning

Af P. E. Hansen

Trods nye svejsemetoders fremkomst - C02- og Argonsvejsning - er det stadig gassvejsning, der anvendes, når et nyt pladestykke skal isvejses i døre, skærme etc., ihvertfald hvis operationen skal udføres håndværksmæssig korrekt.
  At gassvejse perfekt er en kunst der kræver megen øvelse plus overholdelse af visse grundregler. Øvelse er et spørgsmål om tid og håndelag. Grundreglerne kan sammenfattes i følgende:
     1. Rigtig brænderstørrelse
     2. Rigtig flammeindstilling
     3. Nøjagtig tilpasning
     4. Hæftning uden tråd
     5. Sammensvejsning uden tråd
     6. Opretning
Det normale håndtag på et gassvejseapparat er et »seniorhåndtag«, dette håndtag er tungt at arbejde med ved tyndplade- svejsning, derfor bør man anvendes »juniorhåndtaget« med den mindste brænder-

 

indsats, denne er normalt påstemplet 0,5-1 mm, hvilket antyder brænderens anvendelsesområde, 0,5-1 mm godstykkelse (pladetykkelse).

 

 Princippet ved al svejsning er - modsat lodning - at metalkanterne, der skal sammensvejses, opvarmes til smeltetemperatur, og at der evt. tilføres tilsatsmateriale i