Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 37 - VINTER 1973     side  25

     
 

havde tilbagelagt ca. 90 km kørsel, steg der pludselig en kraftig damp- og vandsøjle op fra motorhjelmen.
   Jeg var så småt klar over, hvad klokken var slået. Vi holdt ind til siden for at se nærmere på fænomenet. Da vi åbnede hjelmen, mødte der os et nedslående syn. Motorrummet var fuldstændig oversprøjtet med kølerens indhold. Vi gik i gang med at rengøre motorrummet med tvist og klude og hvad, vi eller havde ved hånden.

 

Efter ca. 20 min. ophold var bilen atter klar til kørsel. Først var der dog lidt drøftelse: „Skulle vi fortsætte mod målet eller vende om?" Vi besluttede at fortsætte! Efter yderligere 30 km kørsel var det galt igen. Rengøringsarbejdet gentog sig, og således forløb det med 10-12 stop, inden vi nåede start - Brejning efterskole - 1½ time forsinket og kun for at konstatere, at alle løbsdeltagerne forlængst var over alle bjerge. 

 

Vi fortsatte til Ringkøbing i en anden vogn, for afslutningen af løbet ville vi i hvert fald se. Vi var noget slukørede, da vi stod på Ringkøbing stadion og måtte betale l kr. pr. hoved for at se vore kolleger ankomme til manøvreprøverne, der var både fornøjelige og veltilrettelagt. Herved mindedes jeg sommerens Ålborg-Blokhus løb - og især de afsluttende manøvreprøver på stranden. De havde også en fornøjelig karakter, men hvorfor skulle de absolut foregå på stranden mellem benene på publikum (der er jo mange legende børn et sådant sted). Jeg vil foreslå, at man ikke tager den idé op andre steder - især da bilkørsel på mange af vore strande er uønsket af hensyn til de badende gæster.
   Til slut et forslag: Kunne det ikke være interessant at lade de medlemmer, der ønsker det, komme til orde i en serie, der f. eks. kunne hedde: „Hvordan blev du veteranentusiast ?"! Der ville ganske givet komme mange interessante indlæg om de snørklede veje, der kan føre til en af de mange måder, hvorpå man kan blive vild med gamle køretøjer.
   Mange vil sikkert storme blækhusene, og Riisager vil spare mange gode kræfter på at fare land og rige rundt efter læsestof til vort udmærkede medlemsblad.
                                     Arnold Andersen